Sunday, June 12, 2011

Makna kesenangan!

Suasana pagi Kota Kinabalu hari ini agak tenang, setenang hiruk pikuk kenderaan yang kurang kedengaran mungkin kerana pada pagi ahad sebegini orang mengambil kesempatan untuk berehat bersama keluarga dan menjauhi rutin harian kerjaya. Namun, kota tetap kota!. Setiap ruang lingkup kehidupan dikota ada harganya. Tinggal lagi.....bagaimana tafsiran kita tentang harga. Tentunya kita mempunyai sudut pandang masing-masing.



Seharian berjalan dikota pada hari kelmarin, mendorong saya menukilkan sesuatu sebagai catatan harian. Saya berniat untuk mencoretkannya semalam sekembali dari perjalanan panjang itu. Tetapi kondisi badan tidak mengizinkan saya 'melampiaskan' sudut penglihatan saya lewat catatan sebegini. Seusai sesi pertemuan dengan teman-teman, saya memilih untuk ditinggalkan di Centrepoint, maka bermulalah 'perjalanan' panjang saya menelusuri bandaraya Kota Kinabalu berjalan kaki.

Saya mengamati suasana orang yang lalu lalang di pusat membeli belah tak sudah-sudah. Lagaknya seolah kelihatan tiada lagi hari esok, dan segalanya mesti disudahkan hari ini!. Orang ramai berpusu-pusu ke setiap pelusuk 'entah' apa sahaja urusan yang mereka lakukan. Menjelang waktu urusniaga hendak berakhirpun kelihatannya masih ramai orang yang bergegas dan bergerak pantas menyudahkan tugasan masing-masing. Saya bermonolog seketika, agaknya beginilah kesukaran untuk menguruskan sekelompok manusia yang memiliki variasi ragam dan karenah yang pelbagai.



Terdetik dalam pemikiran saya, sebab itulah agaknya, tidak mudah menguruskan manusia. Dalam konteks sekolah, bukan mudah bagi seorang pemimpin sekolah atau pengetua mengendalikan guru-guru, staf, pelajar dann sekolah itu sendiri. Saya membuat resolusi sendiri, berperananlah membantu 'memudahkan' tugasan pengetua.....tentu sahaja bukan dengan mengambil alih tugasnya, tetapi memastikan diri kita sebagai salah seorang daripada 'unsur' dalam organisasi itu berperanan dengan 'kapasiti' sepatutnya.

Selepas mengunjungi beberapa kedai barangan, saya mengambil keputusan untuk beralih ke destinasi lain, 1B tentunya. Oleh kerana telah berada berhampiran Wisma Merdeka, saya memilih untuk menaiki City Bus. Bukan mudah untuk saya bergerak menaiki kenderaan awam ini. Apatah lagi dengan sistem yang tidak diketahui. Pengalaman bertanya dengan seorang untuk mendapatkan 'direction' yang baik, juga kurang kebolehpercayaannya. Berbeza dan kurang tepat. Akhirnya, kerana sudah kepenatan, menunggu City Bus....untuk pergi ke Terminal Bas Kota Kinabalu. Dan sekali lagi saya terpaksa menaiki bas untuk ke 1B. Sudahlah, bersesak, berdiri pula tu......

Saya terfikir seketika, agaknya saya untung atau rugi kerana untuk tempoh yang telah saya lalui, terasa saya kehilangan inisiatif dan ikhtiar hidup lantaran kesenangan hidup pada hari ini. Tentunya berjalan menaiki kereta ada bezanya berbanding menaiki bas awam. Saya tidak membicarakan perkara lain.....secara khusus saya terasa sudah kehilangan 'ability' itu. Lantas, kesenangan yang dinikmati hari ini......rupanya menghilangkan kemahiran hidup saya...... Agaknya....apakah makna kesenangan?

Posted using BlogPress from My iPad's

Location:Jalan Tun Razak,Kota Kinabalu,Malaysia

No comments: