Sunday, June 12, 2011

Gerhana Bulan Penuh...






Sifu astronomi saya, Dr. Mustapha Nasir, Pusat Sains Lingkudau, Ranau, mengirimkan saya pesanan ringkas (sms), semasa saya berada di Pusat Pendidikan Maliau Basin pada 07 Jun 2011, jam 5.01 petang.....

"Gerhana penuh bulan pada 16 jun, khamis, bermula jam 1.23 pagi, penuh pada 3.32 pagi, kemuncak gerhana pada 4.12 pagi. Dan berakhir pada 7.02 pagi...try try la ambik gambar dan hantar krpada kami....ada can masuk @ jd rujukan d wikipedia".

Tentunya sms ini mengujakan saya. Lantas, sesegeranya juga saya membalas sms Dr. Mustapha....menzahirkan terima kasih atas segala informasi. Sekembali dari pengembaraan ini nanti, saya berhasrat untuk menguji pula peralatan pencerapan khususnya teleskop dan lens...tentunya

Maklumat lanjut tentang fenomena gerhana penuh ini boleh juga diperolehi di laman Falak Online. Atau Laman eclipse.com!.

Posted using BlogPress from My iPad's.


No comments: