Thursday, June 9, 2011

Ma Liau......

Aktiviti terakhir pada hari kedua ini adalah sesi ceramah mengenai Maliau Basin Conservation Area ( MBCA ) dan kemudiannya bersambung dengan aktiviti Night Safari.

Ceramah MBCA disampaikan oleh seorang Renjer MBCA dengan dibantu oleh Pengurus MBCA, Dr. Jada. Penjelasan ringkas dan padat tetapi penuh informasi yang disampaikan oleh renjer yang bertugas sangat berguna bukan sahaja kepada kami peserta Bengkel Pendidikan Alam sekitar, malah juga kepada sesiapa sahaja.

Maklumat penuh akan saya perincikan pada kesempatan yang lain!.

Part B : History of Maliau Basin.......

Menurut Dr. Jada, Ma Liau bermaksud Air Kemerahan mengikut bahasa masyarakat tempatan. Ma Liau ini merujuk kepada air sungai Maliau yang berwarna kemerahan. Kami berseloroh untuk mencari gelen bagi membawa air sungai Maliau pulang.....apabila Dr. Jada menyatakan bahawa kandungan mineral air sungai Maliau ini sangat baik untuk kesihatan kulit.

Menjawab soalan, bagaimana Lembangan Maliau Basin ini ditemui seterusnya diwartakan sebagai hutan simpan kelas I, Dr. Jada menceritakan penemuan kawasan Lembangan Maliau ini berlaku secara 'accident'. Temuramah yang dilakukan sendiri oleh kumpulan penyelidikan Dr. Jada mencatatkan bahawa seorang pahlawan iban yang perkasa pernah berjalan melintas kawasan ini seorang diri dalam perjalanannya dari Keningau ke Tawau melintasi hutan belantara. Menurut catatan itu lagi, sungai berwarna kemerahan ini pernah dilalui pahlawan berkenaan yang diceritakan oleh orang-orang tua masyarakat tempatan.

Rekod yang dicatatkan oleh seorang juruterbang Australia ( tak berapa ingat sudah )...yang pernah menerbangkan pesawatnya dalam keadaan berkabus melintasi kawasan ini, dan dalam penerbangan itu pilot berkenaan hampir terlanggar kawasan pergunungan Maliau Basin yang memaksanya menerbangkan pesawat menegak melepasi rim Maliau Basin. Kejadian ini telah dilaporkan oleh pilot berkenaan, dan antara catatan yang mencetuskan penemuan kawasan ini.

Keistimewaan kawasan ini yang berbentuk seperti rim yang menegak, menurut Dr. Jada membawa kepada kajian yang bersandarkan beberapa teori. Bentuknya seperti kawah gunung berapi mencetuskan teori kemungkinan rim Maliau Basin ini adalah peninggalan dan kesan letusan gunung berapi. Ada juga yang menampilkan teori hentaman komet dan sebagainya. Namun penemuan kajian yang telah dijalankan mendapati fosil yang terdapat di kawasan ini bukan disebabkan teori-teori tersebut. Rim Maliau Basin adalah bentuk muka bumi yang asli dan tentu sahaja sangat kaya dengan pelbagai keistemewaan.

Dikatakan kawasan ini kaya dengan arang batu yang berkualiti tinggi selain kekayaan flora dan faunanya yang masih banyak yang belum diteroka. Paling mengujakan.....ada sesetengah spesies flora dan fauna itu tidak pernah ditemui dimana-mana, lantas masih belum ada nama. Antara yang disebutkan adalah bunga orkid 'adlinii' bersempena nama Tengku Zainal Adlin, seorang pegawai kanan Yayasan Sabah. Malah ada air terjun yang terbaru ditemui masih belum ada nama.

Dalam kesempatan yang terhad, sempat saya bertanya Cikgu Jimmy Omar tentang proses menamakan penemuan tanpa nama ini. Menurut beliau, pihak yang paling berintegriti memberikan nama adalah penyelidik yang menemui spesies tersebut, tetapi mestilah mengesahkannya terlebih dengan penemuan ditempat lain serta pakar-pakar berkenaan.

Dr. Jada juga menerangkan bahawa semua hasil kajian para penyelidik adalah milik Yayasan Sabah dan Pengurusan Maliau Basin. Apapun....yang paling mengujakan adalah tawaran Dr. Jada untuk para penyelidik yang ingin membuat penyelidikan mereka di Maliau. Kemudahan akan disediakan termasuk dalam bentuk geran penyelidikan!.

Sesungguhnya amat tepat untuk menamakan Maliau sebagai The Lost World kerana sinonim dengan kekayaan khazanah alamnya. Semoga usaha untuk menjadikan kawsan ini sebagai tapak warisan dunia akan berjaya... atas pelbagai alasan dan kepentingan. Tentunya......

(Catatan di Seat 1, Manis Express )

Posted using BlogPress from My iPad's


Location:Conference Room, MBSC, Tawau.

No comments: