Tuesday, August 31, 2010

Jangan Penat Buat baik!

Ogos berlalu pergi.....tinggal beberapa jam sahaja lagi bulan merdeka ini akan bertukar menjadi catatan sejarah. Siapa yang nostalgik dengan catatan sejarah, mungkin banyak perkara yang telah diarkibkannya. Namun, saya percaya tidak ramai kalangan kita yang tekun mencatat setiap perkara yang berlaku dalam hidupnya. Sebab itulah......setiap kali berlaku peralihan bulan sebegini, sering kita dengar orang berkata, "Cepatnya....masa berlalu, esok bulan baru sudah, setahun sekarang macam sekejap saja!". Atau banyak lagi dialog lain ......yang menzahirkan kehairanan mereka betapa masa begitu cepat berlalu. Namun kehairanan itu berakhir begitu sahaja.

Saya terfikir......jika benar masa begitu cepat berlalu, maka apakah tindakan yang perlu kita lakukan ?. Hakikatnya kita masih tetap memiliki 24 jam sama seperti zaman kanak-kanak kita. Tetapi pada zaman kanak-kanak kita seolah-olah tidak tahu mengguna dan menguruskan masa dengan baik. Atau mungkin lebih tepat lagi... tidak sibuk seperti sibuknya kita hari ini. Lantaran itu masa berlalu sangat terasa lambat kerana aktiviti yang dijalankan sedikit sahaja. Mungkin bersekolah di sebelah pagi dan bermain guli disebelah petang. Malamnya tentu sahaja melelapkan mata. Selebihnya saya tidak kisah apa yang ayah dan ibu saya sibukkan seharian!.

Bandingkan sahaja masa kita kini, sebagai orang dewasa. Aktiviti kita bermula seawal subuh mengejutkan anak-anak bersolat dan bersiap ke sekolah. Menghantar anak ke sekolah. Membuat kerja-kerja sekolah sebelum ke sekolah tengaharinya, mengajar anak murid di bilik darjah, membeli keperluan dapur, melayan karenah anak-anak kecil, berjumpa dengan teman-teman, sembang dengan isteri atau sesiapa sahaja........dan entah apa lagi aktiviti yang kita lakukan seharian!. Itu belum lagi mengambil kira rutin tambahan pada bulan-bulan tertentu seperti ramadhan ini.

Dalam kesibukkan sebeginilah kita seolah-olah dialpakan dari menyedari pergerakan masa!. Sedangkan masa tidak pernah terkurang atau terlebih dari 24 jam setiap seorang!. Ya.....ada yang terlebih siang atau terlebih malam....tetapi jumlah masanya tetap sama. Lalu apakah yang boleh kita tafsirkan dengan urutan masa yang seolah-olah menantikannya bernoktah ini ?. Tentu sahaja kematian adalah noktah yang akan memisahkan kita dari kesibukan duniawi. Maka itulah saya terfikir, sebenarnya......semua perjalanan masa ini adalah berupa peralihan sahaja.

Dari malam kepada siang, dari ogos kepada september, dari ramadhan kepada syawal, 2010 kepada 2011, hidup kepada mati, hidup didunia kepada hidup diakhirat dan banyak lagi peralihan. Cuma satu yang akan tinggal kepada kita itu......perbuatan baik yang telah kita lakukan, tidak mengira kepada diri, orang lain malah kepada alam sekeliling. Sebab itulah saya terfikir untuk menganjurkan terutamanya kepada diri saya sendiri, jangan kita penat buat baik! tanpa soal, tanpa prejudis. Ogos ini tetap akan berlalu.....bersedialah menemui september, sebagai ramadhan meniti hari-hari akhir!.

P/s : Catatan ini adalah catatan terakhirku di bulan Ogos, entah....berkesempatan lagi atau tidak pada tahun hadapan. Hanya Allah s.w.t. yang tahu!.

No comments: