Sunday, August 29, 2010

Mavi Marvara......

Kembara Ramadhan 3 berterusan pagi ini. Agenda pertama adalah menyertai Program Himpunan Perdana Ramadhan bersama Wira Malaysia Gaza, Tuan Hj. Jamuluddin Elias, salah seorang anak Malaysia yang terlibat dalam peristiwa Kapal Mavi Marvara beberapa bulan yang lalu. Program yang dianjurkan Concern dengan kerjasama beberapa NGO dan agensi kerajaan, telah diadakan di Dewan Saadah Wisma MUIS, Kota Kinabalu.

Menceritakan pengalamannya semasa peristiwa tersebut menyebabkan kita terasa amat kerdil. Kesanggupan mereka sebagai sukarelawan untuk berhadapan dengan risiko nyawa melayang adalah sesuatu yang harus dihargai oleh kita semua khususnya generasi muda. Kenapa menyatakan demikian kerana bukan mudah untuk berhadapan dengan kekejaman rejim Yahudi Israel. Muncung senapang yang terhala tepat ke kepala beliau adalah situasi yang benar-benar menguji keimanan dan kesabaran, kerana dengan sekali tarikan picu sahaja nyawa melayang.

Sungguhpun begitu, pengorbanan dan perjuangan masyarakat Palestine dan Gaza secara khusus harus disokong dan diberi bantuan. Benarlah........berita yang selalu terpapar di kaca-kaca televisyen, kepayahan yang mereka alami menyebabkan generasi Gaza lahir menjadi generasi yang kental dan tidak mengenal putus asa. Lantas, saya terfikir sendiri, agaknya sumbangan yang kita berikan ini berapalah sangat berbanding dengan pengorbanan masyarakat Palestine dalam memerdekakan Baitul Maqdis daripada penjajahan Israel.

Ahh.....terasa benar kerdilnya kita!. Ayuh sokong kehadiran Sukarelawan seperti Tuan Hj. Jamuluddin Elias ini. Benarlah kata-kata bahawa berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul!.

No comments: