Saturday, August 14, 2010

Nilai Hidup.....

Rasanya pada masa kini semua orang mempunyai kepercayaan masing-masing. Sejauh mana tingkat kepercayaan itu satu hal lain yang juga menyangkut kepada tingkat mana kepercayaannya ‘mampu’ mengawal atau mengatur kehidupan diri seseorang itu.

Sebagai seorang islam, tentu sahaja ‘pergantungan’ kepada Allah s.w.t. sesuatu yang mutlak dan tiada kembar irasnya. ‘Pergantungan’ inilah yang mencetuskan ‘tenaga dalaman’ yang menggerakkan individu manusia perlu mengaturkan kehidupannya dengan lebih baik!, hatta walau dia berseorangan sekalipun…..dirinya masih mampu mengawal dan berperilaku terpuji, apa lagi apabila bersama khalayak.

Bagaimana kehidupan yang baik itu pula akan mencetuskan sistem kehidupan yang menepati kehendak hukum dan fitrah manusia. Hubungan ibu dan ayah, suami dan isteri, ibubapa dan anak-anak, anak sesama anak dan hubungan sesama manusia lainnya, hubungan budaya dan sistem sosial keseluruhannya. Keteraturan sistem kehidupan akan menjadikan kehidupan manusia harmoni dan aman damai. Sebarang pelanggaran kepada sistem kehidupan dan norma masyarakat tentu sahaja akan mencetus konflik.

Pertembungan dan konflik ini pula bersangkutan dengan soal moral dan akhlak. Individu yang bermoral tinggi dan berakhlak mulia sudah tentu tidak selesa melakukan perkara atau perbuatan yang menyanggahi hukum dan fitrah manusia. Tahap ini sebenarnya adalah tahap aplikasi dan pelaksanaan. Individu yang masih mampu berakhlak mulia sungguhpun berseorangan adalah individu yang ‘selaras akidah, sistem kehidupan, akhlak dan moral hidupnya. Individu yang cenderung menyongsong arus sistem kehidupan atau nilai akhlak dan moralnya tentu sahaja akan menjadi individu yang gagal.

Secara mudahnya, mengambil contoh guru. Seorang guru yang mengajar bukan kerana gaji semata-mata tetapi tanpa menafikan manfaat material, ‘menggantungkan’ profesionnya sebagai guru adalah ‘obligasi kepada Allah s.w.t.’ untuk memohon keredhaan-Nya. Lantas, sebagai guru, ia akan menjalankan tugas mengajar anak-anak muridnya dengan bersungguh-sungguh. Moral keguruannya sentiasa tinggi walaupun tanpa pengetua ‘memerhatikannya’ bekerja. Guru yang menepati ciri inilah agaknya yang boleh dikatakan sebagai guru yang memiliki nilai hidup yang tinggi. Ayuh…kita sama-sama menggapainya!.

Kefahaman dari buku "Apa kata Islam mengenai Manusia & Alam" tulisan Dr. Mahmood Zuhdi Abdul Majid, Terbitan PTS Islamika Sdn. Bhd.

1 comment:

Rafi Harumin said...

salam..

Memang sepatutnya pergantungan atau persandaran kita makhluk hanya kepada Allah. Semoga segala usaha kita diberkati. Ameen Ya Rabb..