Friday, August 13, 2010

Stay tuned...!

Semalam teman-teman sepejabat mengusik saya, "Cikgu Rahim ni bertenaga, masa mengajar suara masih kedengaran hingga ke bilik guru!". "Orang besar......simpanan tenaganya banyak, kita yang kurus ni....cepat letih!" teman lain pula menyampuk. "Iya.....ndak payah masuk kelasnya, dari jauhpun boleh tahu sudah apa yang diajarnya!" Cikgu Rosminah pula menyambung dari hujung bilik guru yang menempatkan guru-guru perempuan. Secara seloroh saya menjawab, "Esok saya akan tukar, mengajar dengan cara berbisik-bisik pula!". Kami sepejabat ketawa bersama dengan masing-masing melemparkan senyum.

Berbaur rasa saya mentafsirkannya. Saya yakin teman-teman sepejabat 'no heart feeling' dengan saya apabila mengusik demikian. Tetapi saya ingin mengambil usikan teman-teman ini untuk menjadi lebih positif dan dinamik. Saya memilih untuk melihat usikan teman-teman ini sebagai dorongan melakukan yang terbaik untuk diri saya dan anak-anak murid saya!. Mengapa begitu?.

...Ramai orang menganalogikan bulan ramadhan ini sebagai sebuah madrasah. Jika benar begitu gambarannya, selayaknya madrasah itu berfungsi menjadi pusat tarbiyah dan pendidikan yang baik. Maka selayaknya, apabila kita memasuki institusi pendidikan sehebat Madrasah Ramadhan ini kita mengambil kesempatan untuk mencemerlangkan diri dalam semua disiplin ilmu yang ditawarkan sepanjang tempoh pengajian yang singkat ini.

Lantas, saya memilih untuk mempamerkan susuk watak yang cergas dan cerdas dikala situasi yang ada 'menjelmakan' keadaan yang kelihatan layu dan longlai apatah lagi pada sesi pengajaran dan pembelajaran petang seperti kami. Seketika semasa di bilik darjah anak murid saya menyatakan, "Cikgu....laparlah!". "Baguslah......barulah kamu merasa nikmatnya berpuasa!" saya menjawab dengan raut wajah berseloroh. Anak-anak murid saya yang lain ketawa dan senyum mendengar jawapan yang saya berikan. Tak tahu pulak saya apa jangkaan dan harapan mereka kepada jawapan yang saya berikan. Tetapi sesungguhnya......saya merasa cukup cergas dan cerdas di bilik darjah, bukan untuk menunjuk-menunjuk pada teman-teman sepejabat atau pada anak-anak murid, jauh sekali untuk 'bertopeng'...... tetapi saya cergas dan cerdas maka saya mengambil kesempatan itu untuk 'melakukan' yang terbaik. Saya amat yakin......mungkin kecergasan saya itu memberi dorongan dan galakan kepada 'sesuatu' yang lain.......yang saya tidak tahu!.

Paling tidakpun......kelas saya tidak akan 'memboringkan' pelajar-pelajar saya, apatah lagi suasana ramadhan kini......yang cabarannya untuk kekal 'energetik' bukanlah mudah!. Hari ini tak tahu lagi......bagaimana suasananya. Agaknya begitulah yang sepatutnya....... Stay tuned!.

No comments: