Monday, August 23, 2010

Acuan Minda

Pada hari sabtu yang lepas, saya berkesempatan bersama isteri dan anak-anak berkunjung ke Tawau. Hasratnya untuk membuat persiapan ‘raya’ anak-anak. Namun kesempatan ini juga saya manfaatkan sebagai kembara ramadhan bersama keluarga. Sementara anak-anak sibuk membeli-belah, saya mengambil kesempatan singgah di Quong Ming Bookstore. Membeli 3 naskah buku. Salah satu daripadanya adalah buku bertajuk Acuan Minda. Dah lama terbit tetapi baru ditemui.

Buku setebal 232 mukasurat ini adalah tulisan Prof. Dr. Sidek Baba dan diterbitkan oleh Alaf 21 Sdn. Bhd. Buku ini sebenarnya adalah kompilasi tulisan Dr. Sidek Baba dalam ruangan Ufuk Minda, akhbar Berita Harian dan Majalah Pendidik, dengan sedikit pengubahsuaian dan penambahbaikan agar dapat memberi manfaat kepada para pembaca. Sesuai dengan bidang kepakaran Dr. Sidek, sememangnya hidangan buah fikiran yang disajikannya dalam Acuan Minda ini cukup bernas, santai dan seronok dibaca. Prespektif yang jelas dan berfokus dalam menanggapi ilmu dan bagaimana seharusnya para pencandu ilmu menentukan hala kebermanfaatan ilmu itu dalam pelbagai dimensi dihuraikan dengan tersusun dan berkronologi.

Pada pengamatan saya, Acuan Minda sebenarnya banyak menuntut pengertian dan kefahaman warga pendidik dalam mengimarahkan penyempurnaan agenda pembinaan Modal Insan. Sesuai dengan saf kalangan guru yang berada dijalur paling hadapan dalam agenda pembinaan modal insan, obor penerapan nilai-nilai islamisasi dilihat sangat mendasar kepentingannya dalam menentukan impian menjana kualiti modal insan mengikut acuan sendiri berjaya direalisasikan!. Buku yang disusun dalam 48 bab ini dimulai dengan tajuk Perbezaan Pendapat Biar Ada Adabnya, seolah-olah menyediakan pembaca untuk bersedia menghadapi kepelbagaian idea yang silang menyilang dalam buku ini. Huraian santai buku ini ditutup dengan tajuk Tanggungjawab bersama dalam Pendidikan, sekali lagi seolah-olah cuba untuk menyatukan semula kepelbagaian yang ada.

Gaya penulisan penuh disulami dengan penggunaan kosa kata yang tepat menggambarkan makna dan memperlihatkan kegramatisan berbahasa penulis. Pendekatan ini bukan sahaja berjaya menghampirkan mesej buku dengan pembaca malah berupaya menerbitkan gian untuk menyudahkan bab yang berikutnya. Anda yang berminat mendepani agenda pembinaan modal insan dari kaca mata setempat, selayaknya membaca dengan lahap gagasan buku ini untuk melebar-luaskan prespektif kita melihat pendidikan sebagai agen perubahan yang sangat penting!. Jom….baca!.

No comments: