Sunday, August 29, 2010

Kembara Ramadhan 3..

Perjalanan pagi ini menuju ke Kota Kinabalu bermula dengan
iringan hujan renyai-renyai. Sebelum bertolak pagi tadi, berceloteh sedikit dengan anak-anak dan isteri. Merekalah yang menghantar saya ke terminal bas. Perjalanan menaiki bas ekspress agak releks apatah lagi dengan keadaan penumpang bas yang sangat sedikit. Rasanya penumpang tak sampai 10 orang daripada perjalanan awal. Bertambah sedikit dipertengahan jalan. Perjalanan ini sememangnya perjalanan serampang banyak mata. Kembara ramadhan 3 ini saya pasang niat untuk bertemu dengan teman-teman lama di Kota Kinabalu yang sudah agak lama tak ditemui. Di samping itu bersedia dengan pelbagai kemungkinan program yang tidak dirancang.

Teman-teman yang disapa khabar hanya melalui sms. Kesempatan ini akan cuba dimanfaatkan semaksimanya. Dalam perjalanan dengan bas yang dipandu dengan cukup baik, saya mengambil kesempatan untuk 'claim penat' awal-awal. Rencananya sesampai di Kota Kinabalu pelbagai aktiviti boleh diaturkan. Buku Fikir-fikirlah tulisan Dr. HM Tuah Iskandar saya belek-belek sepanjang perjalanan disamping sekali sekala terlelap. Nasib baik bas ini banyak 'seat' kosong!.
Solat Dzohor dan Asar disempurnakan di Surau berhampiran Pekan Telupid.

Alhamdulilah, sampai di Kota Kinabalu lebih kurang jam 5.32 petang. Terus bergegas ke restoran Sutera Bayu untuk berbuka puasa. Selepas berbuka puasa, kami mencari bilik penginapan. Nasib baik ada...!. Malam ini nampaknya misi pertama akan tertunai untuk bertemu dengan teman-teman lama. Pertemuan di Restoran Tenom Kopitiam, bersama dengan teman-teman rasanya 'memperbaharui' hubungan yang agak lama tidak bersemuka begini. Syukur Alhamdulilah !, terasa benar puasa ini memberi makna!

1 comment:

Rafi Harumin said...

Salam..

alamak.. tidak berkesempatn untuk berjumpa dengan Tuan.