Friday, August 27, 2010

Ohh...Mustari






Malam 17 Ramadhan, saya cukup teruja dan merasa cukup kerdil kerana untuk pertama kalinya sejak saya menceburi hobi mencerap objek di angkasa atau astronomi ( bahasa kampungnya ) ini, kali pertama saya dapat melihat dengan mata kepala saya sendiri planet Mustari. Memang benarlah misteri kehilangan salah satu gelang yang melingkari planet ini sudah hilang daripada permukaan. Agaknya...kemana gelang itu menghilang. Planet gergasi yang penuh misteri cukup mengujakan untuk diperhatikan.

Kedudukan Mustari yang beriringan dengan bulan beberapa malam ini memberi peluang kepada pemabuk hobi astronomi seperti saya ini. Saya menggunakan lens 4 mm untuk melihatnya melalui teleskop. Sayangnya lens ini tidak 'fit' dengan 'camera mount' Canon 1000D saya. Gambar yang saya rakamkan ini mengunakan lens 12 mm. Gambarnya kurang jelas. Saya terpegun melihat planet ini sambil merasa takjub dengan kebesaran alam ciptaan Allah s.w.t. Benarlah....kita adalah sangat kerdil, malah mungkin sesaiz zarah cuma jika dibandingkan dengan alam semesta ini. Bersama kita menginsafi kebesaran Allah s.w.t.. Subhanallah!.