Monday, August 9, 2010

"Ooooo 4......!"

Petang tadi saya sempat menonton siaran ulangan Rancangan Meja Bulat yang disiarkan dalam saluran Astro Awani. Program Bual Bicara yang dihoskan oleh Suhaimi Sulaiman pada kali ini membincangkan Kewajaran pemansuhan UPSR dan PMR, yang sedang dinanti-nanti keputusannya sedikit masa lagi. Antara ahli panel yang membicarakan adalah Datin Freida Pilus, dari Sekolah-sekolah Cempaka ( tak silap le... ).


Apa yang cukup menarik perhatian saya adalah gagasan "Independent Learner". Benar, perbincangan ini cukup membantu 'meluaskan' perspektif kita menanggapi dunia pendidikan yang penuh dengan pelbagai cabaran. Pada hemat saya.....independent learner inilah yang perlu kita ramaikan.

Agaknya jika dapatlah saya membuat analogi independent learner ini adalah lebih kurang sama dengan "memberi pancing dan bukan memberi ikan!". Adalah lebih bijaksana jika kita memberi seseorang peralatan memancing dan mengajarnya bagaimana memancing. Cara ini bukan sahaja kita mengajar kemahiran memancing kepada seseorang yang lain, tetapi yang jauh lebih penting lagi adalah menyediakan individu yang mampu berdikari sendiri, tanpa mengharapkan belas ehsan dan bantuan orang lain. Jika cara ini berjaya, maka individu berkenaan tidak perlu lagi meminta-minta ikan daripada orang lain, sebaliknya dia boleh mendapatkan sendiri ikan, dan ada potensi untuk dirinya mahir dalam ilmu memancing ikan ini suatu hari nanti.

Jika kita meletakkan analogi ini pada nilai seorang pelajar, andainya kemahiran yang kita 'curahkan' kepada pelajar ini berjaya diaplikasikannya dalam kehidupan sendiri, maka pelajar ini akan mampu melakukannya sendiri tanpa perlu lagi terlalu bergantung harap kepada orang lain. Kemahiran berfikir yang diperturunkan kepada pelajar melalui mata pelajaran Geografi, khususnya dalam bab Pergerakan Bumi mengelilingi Sistem Suria, contohnya....mungkin akan menjadikan pelajar berkenaan tahu dan mahir tentang fenomena alam.

Dengan ilmu itu nanti ada kemungkinan pelajar ini akan menghargai alam sekitar dalam kehidupannya. Yang paling penting lagi.....ilmu itu bukan sahaja memahirkan dirinya dalam mata pelajaran geografi, tetapi juga diaplikasikan dalam kehidupannya di alam selepas dunia persekolahan. Agaknya begitu..... How to build the independent learner......ayuh kita fikirkan bersama!.

No comments: