Monday, August 30, 2010

Diskusi Ramadhan....

Petang ahad kelmarin diisi dengan Program Kembara Ramadhan ke Kota Belud. Kawan yang membawa untuk berbuka puasa di rumah kampungnya membangkitkan kenangan kepada suasana kampung saya, Tarapuli. Sebelum itu perbincangan dengan teman-teman bersama sifu memang mencabar fikiran. Apatah lagi membincangkan topik yang berat di sebelah petang bulan berpuasa sebegini.

Antara topik bual bicara kami petang tadi adalah isu pemansuhan UPSR dan PMR. Masing-masing memberikan pendapat. Ada pro dan ada kontra. Pada hemat saya kesemua pendapat itu adalah benar belaka dan berhujah atas fakta dan realiti yang ada. Namun, benar juga ulasan sifu bahawa menentukan perkara sebesar itu tidak semudah seperti kita berbincang dan berdiskusi. Tentu sahaja implikasi daripada semua perubahan itu amat besar impaknya. Tetapi apa yang menarik perhatian saya adalah perspektif yang digunakan oleh sifu untuk mentafsir persoalan pokok pemansuhan UPSR dan PMR ini. Benar kata sifu bahawa isu berkenaan adalah umpan sahaja. Untuk melihat keseluruhan isu ini, kita harus juga melihat pancingnya, joran yang digunakan, siapa pemancing itu dan sebagainya. Barulah kita melihat 'the big picture' isu ini.

Semasa berbincang tentang pemansuhan UPSR dan PMR, lontaran idea yang dihidangkan banyak berkisar kepada persoalan lain yang tidak menyentuh lansung kepada isu asal. Contohnya, pemansuhan itu wajar kerana masalah sukatan yang membebankan, beban tugas guru, keupayaan pihak sekolah memastikan perjalanan dan pelaksanaan program yang ada dan banyak lagi, seolah-olah menjustifikasikan pemansuhan itu. Bagi yang tidak bersetuju dengan pemansuhan menghujahkan pula soal pengisian yang diimbangi dengan penilaian yang lain dan bersifat saling menambah nilai kepada pelajar. Khususnya ditegaskan soal kecapaian pelajar dalam konteks realitinya yang tidak boleh dinilai dengan nilaia peperiksaan semata-mata.

Kesimpulannya, apa dibincangkan adalah menyangkut isu yang besar dan melatari keseluruhan sistem yang sedang dibincangkan. Maka itu, perkara ini tidak semudah bagai yang dikata kerana implikasi yang timbul daripada isu jauh lebih besar dan mendasar.

Perbincangan kami ditangguhkan kerana memulakan perjalanan ke KB. Dalam kereta perbincangan disambung dengan sedikit sulaman isu kecil yang terbit dariapad pemerhatian sekeliling. Saya simpulkan sendiri, rupanya pokok pangkalnya perbincangan berat sebegini perlukan pemikiran yang terbuka luas, dengan analisis yang lebih objektif. Sikap 'opensif' begini bukan sahaja menyediakan ruang sembang dan bincang yang kondusif dan mesra perbahasan tetapi lebih penting lagi mengasah gaya berfikir kita dengan lebih mantap.

P/s : Perbincangan pasca-tarawikh akan saya masukkan selepas ini nanti.

No comments: