Wednesday, August 11, 2010

Elegi Ramadhan....

Anak-anak cergas bangun menyempurnakan ibadah bersahur. Keseronokan terpancar pada wajah mereka. Tetapi dalam keseronokan itu, rupanya anak-anak juga berkongsi rasa kekurangan kerana ketiadaan Kakak Anis duduk bersahur bersama. Ramadhan inilah untuk kali pertamanya kakak berpuasa sendiri di kejauhan, disekolahnya. Selepas solat saya menyendiri seketika. Subuh Ramadhan begini terkenang saya pada Ayah......yang suka bersahurkan nasi dan santan sahaja. Kopi pekat yang menjadi sajian wajib ayah.....menjadi pelengkap kepada makan sahurnya. Selepas bersahur dan solat, ayah selalunya membidang halaman Al-Quran dan berlarutan sehingga biji mata suria terpacul cergas di ufuk timur barulah ayah berhenti membacanya. Begitu....Ayah yang sempat saya kenali beberapa ketika.

Semasa masih di alam kanak-kanak, saya masih teringat bagaimana Ayah memperkenalkan skim galakan untuk berpuasa dengan berjanji untuk membelikan menu berbuka puasa yang kami gemari andai puasa kami berjaya disudahkan genap sehari. Sebagai insentif bulanan, jumlah hari yang terkumpul akan diberikan pula hadiah dalam bentuk duit raya pada hari raya pertama nanti. Namun, saya tidak berapa ingat hari yang telah saya sempurnakan pada ketika itu. Juga saya sudah lupa pernahkan saya menerima insentif duit raya selepas sebulan menjalani ibadah puasa. Tetapi cara dan pendekatan ayah itu......berjaya menyediakan kami adik beradik dengan kebiasaan menjalani ibadah puasa.

Hari ini......hari itu menjelma kembali. Tentu sahaja dengan ketiadaan ayah keadaan sudah jauh berbeza. Jika dahulu saya dikejutkan ayah untuk bangun bersahur, pagi ini saya membangunkan anak-anak untuk bersahur. Jika dahulu saya dijanjikan 'reward' untuk berpuasa, hari ini saya memberi 'reward' kepada anak-anak untuk bermotivasi berpuasa. Jika dahulu saya memberitahu ibu citarasa untuk menu berbuka puasa. Kini isteri saya pula yang bertanya anak-anak selera mereka. Jika dahulu.....ayah yang membawa kami menunaikan Solat Sunat Tarawikh, kini.....saya yang membawa anak-anak menjalankan tugas itu. Demikian antara perubahan yang tidak mampu kita halang!.

Tugasan ini sedia menanti.....dan hanya menunggu saat kita menyedari.......rupanya kita telah 'kehilangan sesuatu'. Saya cukup terasa kerana menjelang ramadhan begini, ayahlah yang paling sibuk membuat persediaan. Malah kesibukannya persediaannya itu sehingga ke tahap melibatkan cucu-cucunya. Tugasan ini bukan mudah. Namun saya selalu berharap moga Allah s.w.t. memberi kekuatan kepada saya menyempurnakan tugasan ini. Kesukaran, ketabahan dan kegembiraan ayah menyempurnakan tugasannya tentu sahaja mencetus inspirasi kepada saya mewarisi 'peninggalannya'. Dan.......selayaknya saya melakukannya dengan lebih baik senada irama dunia hari ini. Awal pagi ini selepas menghantar anak-anak ke sekolah mereka, saya memasang niat untuk menziarahi pusara ayah. Tidak mampu saya mengungkapkan rasa terima kasih......cuma 'citra' rasa kehilangan dan kekurangan tidak upaya saya nafikan!.

Saya zahirkan rasa kekurangan itu.....kerana sesungguhnya saya cukup terasa perginya Ayah, walau ramadhan kedua tiadanya ayah menjelma lagi.....hari ini!. Memang manusia tidak akan merasa cukup walaupun pernah dicukupkan dahulu. Tetapi saya memilih untuk terus merindui 'ketika' itu kerana kerinduan itulah yang menjadikan aku hari ini!. Terbitnya suria ramadhan pagi ini tentu sahaja sarat dengan 'penghayatan', doanya moga terbit kekuatan untuk menyempurnakan tugasan yang pernah 'disudahkan' ayah suatu ketika dahulu. Pada ibu kerinduan itu disiram-suburkan!. Alangkah bertuahnya mereka yang masih memiliki ayah!. Al-fatihah buat ayahku, Hj. Mostem Bin Raham, moga beroleh rahmat dan keampunan Allah s.w.t. Amin!.

Bilik Hijau, Seri Ilham,
Semporna
1 Ramadhan 1431

No comments: