Sunday, August 8, 2010

"Ooooo 3......!"

Ada pendapat yang menyatakan bahawa latar pelajar khususnya soal suku bangsanya, taraf sosio-ekonominya dan pelbagai lagi isu yang melatari pelajar berkenaan tidak harus menjadi isu yang menghalang tercapainya tugas memanusiakan mereka. Saya sendiri setuju dan tidak bersetuju dalam soal ini.

Saya teringat cerita sifu apabila diajukan satu persoalan oleh peserta dalam satu Seminar bersempena dengan sambutan Hari Guru peringkat Sabah beberapa bulan yang lalu. “Bagaimana lagikah cara kita mengajar anak murid yang masih gagal menguasai pelajarannya, sedangkan kita sudah sehabis baik dan memudahkan penerimaanya terhadap pelajarann”…… lebih kurang begitulah soalannya. Apa jawapan sifu kepada soalan ini?. “Saya tidak tahu bagaimana cara mengatasi masalah ini, tetapi cikgu yang bertanya itulah yang lebih tahu cara bagaimana masalah pelajar itu diatasi!”.

Pada kebanyakan kita mengharap dan menjangkakan ada tips atau cara untuk mengatasi persoalan guru berkenaan. Apatah lagi jika persoalan itu dikemukakan kepada seorang yang berpengalaman dalam dunia pendidikan dengan tahap pendidikan doktor falsafah. Tetapi sifu menjawab persoalan berkenaan dengan jawapan yang mudah dan boleh dijangkakan, cuma telah tidak kita fikirkan!.

Ada benarnya!. Bukankah kita adalah guru yang berhadapan dengan kelompok pelajar berkenaan saban hari. Selayaknya kita lebih mengetahui tingkah laku dan keupayaan pelajar berkenaan. Lantas, jika ditanya siapa yang lebih mahir dengan pelajar-pelajar berkenaan……tentu sahaja jawapannya adalah guru berkenaan dan bukannya orang yang berkelulusan phd, pengarah pelajaran malah menteri pelajaran sekalipun. Guru tersebutlah yang lebih faham

bagaimana kekuatan dan kelemahan pelajar berkenaan. Maka…..jawapan kepada persoalan yang dikemukakan oleh guru tentang bagaimana lagi strategi dan cara menghadapi permasalahan pelajar jenis ini, guru itu sendirilah yang perlu menyusun strategi dan cara menghadapi kesudahan persoalannya.

Tinggal lagi pengalaman yang melatari seseorang pendukung profesion pendidikan ini akan memberi kelebihan dari segi kekayaan tentang cara dan pendekatan menghadapi persoalan anak-anak murid. Oooo…..begitu ka?.

Jika ini benar, maka adalah wajar untuk kita mengambil kira semua perkara jika ingin berjaya menanganinya. Isu latar belakang pelajar harus diambil kira dalam perhitungan ini. Cuma untuk menjadikan sebagai ‘kambing hitam’ bagi menyimpulkan keseluruhan keupayaan mereka untuk diubah menjadi manusia yang berguna harus dilihat secara objektif. Jika mengambil kira beban tugas guru, mungkin isu ini tidak boleh dikesampingkan!. Agaknya mampukah guru berfungsi dengan optima jika saiz pelajar itu sudah tidak realistik dengan keupayaan guru. Betul ka.....lu fikirlah sendiri!

No comments: