Sunday, August 15, 2010

Kembara : Babak 1

Tepat jam 6.00 petang saya sampai di Simpang Pekan Kunak. Melihat kepada masa dan jarak perjalanan yang agak jauh untuk sampai ke Seri Ilham tepat pada waktu berbuka puasa, saya
menghubungi isteri dan memaklumkan rancangan untuk berbuka puasa di Pekan Kunak ini berseorangan. Saya lebih memilih untuk berbuka di Pekan Kunak apatah lagi sudah lama tidak menikmati Kembara Ramadhan. Rencananya saya ingin menikmati perjalanan ini dengan menunaikan solat Maghrib, Isya' dan Tarawikh di Pekan kecil yang pesat membangun ini.

Perjalanan hari ini sebenarnya adalah untuk menghantar Kakak Anis balik ke sekolahnya. Bertolak tengahari tadi dalam keadaan hujan lebat. Saya menjangkakan akan dapat berpatah balik dalam masa yang singkat. Tetapi perjalanan dalam hujan lebat mengambil masa yang agak lama. Perjalanan yang mengambil masa hampir 3 jam agak santai dalam suasana berpuasa. Tiba di sekolah kakak lebih kurang pukul 4 petang. Setelah bersalaman dan memeluk kakak sebagai 'bekalan rindu', saya meluncur laju meninggalkan perkarangan SMS menuju ke Bandar Lahad Datu. Rencananya bersolat di Masjid Ar-Raudhah, Lahad Datu dan selepas itu barulah meneruskan perjalanan balik ke Semporna. Tetapi tiba di Pekan Kunak, segala yang direncana nampaknya tidak seperti yang dicita. Tak apalah.......rezeki saya agaknya untuk bertarawikh di Pekan Kunak ini.

Ok lah.......saya berhenti dulu mencoret catatan perjalanan ini. Tinggal kurang 10 minit lagi waktu berbuka puasa. Selamat Berbuka Puasa....!

No comments: