Tuesday, August 31, 2010

Kembara Pulang Ramadhan...

Kembara Ramadhan 3 ditamatkan subuh tadi di Masjid Inabah Kamal, Semporna. Berbuka puasa kelmarin disempurnakan di Terminal Bas Inanam, Kota Kinabalu. Setelah seharian berjalan bermula dengan Centre Point bersambung ke Wisma Merdeka. Sebelah petangnya, bersambung lagi di 1 Borneo. Memang susah untuk membeli belah berseorangan begini. Tiada tuan penasihat!. Dalam perjalanan ke 1 Borneo, sempat berbual-bual dengan Pakcik pemandu teksi. Pakcik ini menzahirkan keluhannya betapa pendapatan daripada pemanduan teksi ini semakin sukar meskipun musim perayaaan hanya tinggal seminggu. Kalau ramaipun kelak menjelang hari-hari akhir perayaan, kesesakan jalan raya pula akan menghadkan pergerakan kereta di jalan raya.

Selepas menyempurnakan tugas hakiki sebagai manusia, makan ala kadar sebagai pengalas perut kami memulakan perjalanan balik sekitar jam 7.45 malam. Sudah banyak kali saya menggunakan bas ekspress untuk perjalanan seumpama ini, tetapi kali ini nampaknya lain sedikit. Pertama, pemandu bas yang saya naiki ini kelihatannya sangat 'friendly'. Situasi ini menjadikan perjalanan yang mengambil masa 8 jam ini santai dan menyeronokkan. Salah satu penumpang yang menyertai perjalanan ini adalah seorang ibu muda dengan 2 orang anak kecilnya. Keadaan menjadi meriah dan hiruk pikuk, lantaran anak ibu muda ini menangis bersahut-sahutan. Dalam kegelapan malam itu terdengarlah juga ibu muda ini memarahi anaknya. Akhirnya pemandu memilih untuk berhenti di tepi jalan beberapa kilometer dari Taman Kinabalu bagi meredakan keadaan ibu muda dan anaknya itu.

Berhenti makan di Restoran yang berhampiran Pekan Telupid, jam tepat menunjukkan hampir jam 12 tengah malam. Rasanya malam ini adalah untuk pertama kalinya saya melalui detik 12 tengah malam merdeka dalam perjalanan dan jauh ke pedalaman. Saya duduk mencatatkan beberapa perkara penting tentang merdeka dan detik jam 12 malam. Rencana awal untuk makan sahur disempurnakan di Seri Perdana, Lahad Datu. Penulisan saya bersambung di dalam bas apabila perjalanan bersambung dari Telupid ke Lahad Datu.

Dari Lahad Datu, kami meneruskan perjalanan ke Semporna. Banyak juga perbualan yang berlaku. Saya agak susah melelapkan mata, lantas 'mengajak' pemandu untuk berbual kosong. Sedar tak sedar akhirnya kami sampai di Semporna, dan bergegas mencari surau untuk menyempurnakan tugas hakiki manusia. Balik rumah, seakan tidak sabar untuk merehatkan diri setelah semalaman duduk di Seat 2, Bas manis Ekspress. Namun saya tetap merasa puas dengan kembara ramadhan 3 yang saya lalui !.

No comments: