Monday, August 30, 2010

Diskusi Ramadhan 2....

Episod 1 : Ruang Anjung Rehat Tingkat Atas.

Selepas menyudahkan tugas hakiki sebagai manusia, sambil duduk di anjung yang dipenuhi udara segar dari rimbunan pokok-pokok di sekeliling rumah teman, perbincangan tidak formal kami bersambung secara santai. Sifu memperihalkan langkah transformasi dalam sistem pendidikan tidak akan berjaya jika reformasi yang dilakukan tidak meletakkan keutamaan terhadap penyempurnaan sumber tenaga utama iaitu guru.

Perubahan penting yang berlaku harus bermula di bilik-bilik darjah. Setiap inci kejayaan yang dilakarkan di setiap bilik darjah berupaya menjelmakan kejayaan sistem pendidikan secara keseluruhan. Jika hasrat ini ingin direalisasikan, maka selayaknya agen perubahan utama iaitu guru, diupayakan dengan pendekatan baru.

Gaya berfikir dan bertindak kalangan guru tentu sahaja dipengaruhi oleh beberapa faktor. Guru yang baru, selain dari mengaplikasi teori yang diperolehi semasa kursus perguruan, mahu atau tidak cenderung meniru cara dan gaya gurunya semasa bersekolah. Sebab itu bentuk pengisian kepada bakal guru harus berupaya mengangkat cara berfikir guru itu sesuai dengan hasrat sebenar profesion keguruan. Guru lama pula seharusnya bersedia untuk ‘meremajakan’ skil dan kemahiran mereka sesuai dengan kehendak dan keperluan semasa.

Episod 2 : Ruang Makan Tingkat Bawah.

Perbincangan pasca-tarawikh malam ini kami sambung dengan perbincangan tentang budaya berorganisasi. Saya bersetuju dengan sifu bahawa setiap apa yang berlaku dalam organisasi adalah dicorakkan oleh isu hubungan. Hubungan ini mendominasi kerana ia adalah kunci penghubung antara setiap urusan. Diri kita sebagai manusia tidak terlepas daripada soal hubungan. Hubungan kita dengan tuhan, hubungan kita dengan alam, hubungan kita dengan sesama manusia. Kesemua bentuk hubungan ini jika bermasalah atau tidak dalam suasana yang harmoni besar kemungkinan akan menimbulkan masalah kepada organisasi kita.

Lihat sahaja isu anak lari dari rumah adalah melibatkan soal hubungan antara anak tersebut dengan ibubapanya. Tidak mungkin anak ini lari meninggalkan rumahnya jika selama ini hubungan antara anak ini dengan ibubapanya harmoni. Kalau tidak dengan ibubapanya pun kemungkinan dengan salah satu ahli keluarga merekaDemikian juga soal hubungan dengan Allah s.w.t. Hubungan yang baik dengan tuhan yang esa tentu sahaja terpamer dalam keharmonian hidupnya. Seorang yang ditimpa kesusahan tidak mudah berputus asa dan menyalahkan takdir sebagai punca kesusahannya. Sebaliknya, secepatnya ia bingkas bangun dan menerima apa yang berlaku sebagai ketentuan dari Allah s.w.t. Kesusahan ini semakin menebalkan keimanannya lantaran hubungan baiknya dengan tuhan.

Hubungan dengan alam tentu sahaja berlaku dalam kehidupannya seharian. Keselesaan tinggal di rumah yang menepati makna rumahku syurgaku menjadi idaman semua orang. Namun berapa dikalangan kita yang mungkin tidak selesa berada di rumah masing-masing. Keadaan rumah yang tidak selesa kerana tiadanya tumbuhan hijau di sekeliling rumah mengakibatkan keadaan yang tidak kondusif itu. Akibat suasana panas dan tidak selesa mengakibatkan penghuni didalam rumah berkenaan tidak selesa tinggal di rumah tersebut.

Lantas, dalam hal berorganisasi tentu sahaja soal hubungan ini menjadi soal pokok dalam menjayakan apa sahaja jenis dan matlamat organisasi. Pentadbir yang berjaya sebenarnya tidak terletak kepada hebatnya menjalankan undang-undang dan peraturan organisasi. Kehebatan seorang pentadbir sebenarnya terletak pada keupayaannya membina hubungan dengan orang bawahan dalam organisasinya. Tanpa mengira saf anggota dalam organisasi itu, ketua yang berjaya sebenarnya mampu menggerakkan dan mengembling tenaga dan kakitangan untuk membantunya menjayakan matlamat organisasi.

Walau hanya seorang tukang sapu sampah sekalipun, bos yang berjaya membina hubungan dengan baik akan mampu menggerakkan tukang sapu sampah itu berfungsi dengan efektif walau tanpa kehadirannya dihadapan tukang sapu sampah itu. Dengan kata lain, hubungan yang dibina berupaya menjadi ‘tenaga’ yang akan menggerakkan anggota organisasi mengupayakan fungsi masing-masing. Jika ini yang mampu dijelmakan, maka tidak syak lagi……organisasi itu boleh berfungsi dengan baik sesuai dengan fungsi kewujudannya dalam masyarakat.

Diskusi Ramadhan ini bersambung dalam perjalanan balik ke Kota Kinabalu. Giliran saya pula memandu…..lantas catatan diskusi terpaksa saya masukkan dalam ingatan sepenuhnya. Perjalanan balik nanti saya akan catatkan dalam Macbook untuk diapungkan sebagai tatapan bersama teman-teman. Ok….rehat dulu. Entry seterusnya saya akan apungkan sesampai di destinasi seterusnya nanti.

No comments: