Saturday, August 7, 2010

"Ooooo......!"

“Kenapa tak buat kerja rumah?” seorang guru bertanya muridnya….”Lupa cikgu!” jawab murid itu pendek dan bersahaja. “Kenapa boleh lupa…..apa yang kamu buat semalam?” murid diam membisu seribu bahasa. Guru itu bertanya lagi, “Apa yang kamu buat semalam?”. “Tidur!”. “Pukul berapa kamu tidur semalam?”. “Jam 10.00!”. “Sebelum itu apa yang kamu buat?”. “Menonton TV!”. “Oooo…..!”

Entah apa lagi dialog guru dan murid tersebut selepas itu. Jika anda seorang guru atau siapapun anda, mungkin anda pernah berhadapan dengan persoalan-persoalan seumpama ini. Apa jangkaan dan tafsiran anda menghadapi situasi begini?.

Bagaimana persepsi awal anda dengan murid sebegini?. Sejauh manakah kreativiti anda menangani situasi murid begini?. Dan persoalan yang sangat penting pada saya adalah, sejauh manakah anda berjaya memenangi murid berkenaan dalam keadaanya yang bersedia mempertahankan diri sungguhpun dia melakukan kesalahan, tidak membuat kerja sekolahnya!.

Saya terfikir menimbulkan persoalan ini untuk menjadi bahan difikirkan, pertamanya, sering menjadi cerita bandingan bagaimana pelajar pada masa dahulu ( semasa saya bersekolah.. ) kelihatannya lebih memiliki nilai yang positif daripada pelajar pada masa kini. Saya tidak berniat untuk membuat perbandingan generasi dari 2 era yang berlainan, apatah lagi untuk menafikan bahawa “anak yang dilahirkan hari ini adalah untuk hidup dalam zaman yang sama sekali berbeza dengan zaman kita hari ini!”. Tetapi sering juga kita berasa kaget dan pelik apabila menghadapi anak-anak murid masa kini.

Situasi yang berlaku, dalam keadaan pelbagai kemudahan pembelajaran yang lebih demokratik dari segi sumber dan bahan pembelajaran, mudah ditemui anak-anak murid yang ‘mensia-siakan’ segala kelebihan dengan cenderung melakukan perbuatan yang melanggar peraturan dan norma moral masyarakat. Sebaliknya…bagi generasi terdahulu, kelihatan lebih mudah memberi tafsiran positif terhadap setiap ‘kepayahan’ yang dialami. Lantas, kita cenderung untuk menyimpulkan bahawa ‘kekurangan, kepayahan dan kesulitan’ kelihatannya alat yang paling baik untuk menerbitkan versi pelajar yang tahu menghargai dan memanfaatkan peluang!.

Tetapi sebelum meyakini kefahaman ini, elok juga untuk kita selidiki bagaimana kandungan pakej sistem sosial pada masa itu. Masyarakat yang baru hendak mengenal ‘kemajuan dan pembangunan’ masih kuat berpegang pada norma dan nilai masyarakat. Nilai-nilai murni utuh diamalkan dalam kehidupan seharian. Bukan teorinya sahaja, malah dalam praktikalnya!.

Lantas, generasi dahulu mudah ‘menukarkan’ kesukaran dengan nilai rajin dan tidak berputus asa, ‘menjaga tepi kain orang’ sebagai obligasi sosial kepada masyarakat, dan banyak lagi nilai negatif yang ditafsirkan dengan tindakan yang positif.

Mengambil kira perhitungan ini, maka selayaknya kita juga mengambil pendekatan berlapang dada untuk mendepani karenah anak-anak murid pada hari ini…. dengan lebih objektif. Saya nyalakan obor gagasan ini kerana hakikat bahawa nilai dan norma yang terkandung dalam pakej sistem sosial masyarakat hari ini juga sudah jauh berubah daripada generasi lama dan terdahulu. Lantas, jika kita mengambil tanggungjawab ‘pembinaan generasi masa depan’ terpikul dibahu generasi hari ini, maka kita harus mengambil pendekatan yang objektif sesuai dengan segala ‘hambatan’ yang sedang mendepani kita kini!.

Pada hemat saya, jangan cepat membuat telahan dan jangkaan negatif pada anak murid kita tanpa terlebih dahulu ‘memenangi’ jiwa dan kepercayaan mereka. Kita juga wajar dipersalahkan jika generasi hari esok mewarisi ‘sistem bobrok’ yang kita amalkan hari ini. Ayuh…..kenapa tidak kita mencuba pendekatan yang lebih lembut sesuai dengan aspirasi anak muda hari ini!. Agaknya…….begitulah yang sesuai sungguhpun…..itu bukanlah yang amat pasti!. Sekurang-kurannya pada ketika ini!. Let’s handle it carefull, they are very fragile maybe….!

No comments: