Saturday, August 28, 2010

Melakar Pelan.....

Semalam, selepas bersolat sunat tarawikh, saya berkesempatan untuk berkongsi sudut pandang dengan sekumpulan pelajar dalam satu Seminar Kecemerlangan Akademik. Teman-teman menberi peluang kepada saya. Perbincangan saya kendalikan secara santai apatah lagi dalam suasana ramadhan kini. Realitinya.....mereka kelihatan keletihan. Namun partisipasi peserta seminar cukup membantu 'menghidupkan' suasana.

Antara fokus penekanan yang saya anjurkan dalam diskusi singkat ini adalah perihal melakar pelan dan melukis diri. Saya katakan 'Melakar pelan', kerana fasa persekolahan ini memberikan peluang yang ternga-nga luas untuk kita membuat lakaran 'denai hidup' yang kita pilih. Sememangnya kita mempunyai hak untuk membuat pilihan. Jika memilih untuk tidak berjaya dalam pembinaan sahsiah dan akademik, mudah.......lakukan sahaja pelanggaran disiplin sekolah. Sebaliknya jika kita memilih untuk berjaya, maka pilihlah untuk menjadi pelajar berdisiplin. Selalunya....begitu. Tetapi saya tegaskan kepada semua bahawa, kepayahan yang kita alami dalam melakar pelan kejayaan hidup ini tidak akan terlepas daripada hitungan Allah s.w.t.. Lantas, jangan mudah berputus asa!.

Hakikat bahawa kita sebenarnya sekarang ini sedang melukis diri sendiri juga saya kupas dalam seminar ini. Jika kita tidak melukis diri dengan baik dan lengkap kemungkinan rupa wajah kita dalam gambar itu akan menjadi hodoh. Sedangkan kemahuan kita tentu sahaja gambar yang elok!. Maka selayaknya, kita mengikuti dengan baik proses pembentukan sahsiah dan pembinaan akademik yang sedang kita lalui sekarang!. Kesannya tentu sahaja kita akan memilih sikap terpuji dan pencapaian akademik yang membanggakan. Bermakna kita berusaha untuk melukis diri dengan sempurna. Agaknya......begitulah antara lain yang saya perkatakan.

Hanya kepada Allah s.w.t. kita berserah! Lakukanlah yang terbaik!.

No comments: