Saturday, August 7, 2010

"Ooooo 2......!"

"Tetapi....pendekatan lembut ini tengok jenis budak juga!", demikian rakan sejawat mengutarakan pendapat dalam forum terbuka ( masa senggang ) di Bilik Guru sekolah. "Ada jenis budak yang mudah menerima teguran dengan cara yang lembut. Tidak kurang juga jenis yang tidak makan saman". "Kalau budak yang mudah menerima teguran secara lembut ini, kita kurang bermasalah sedikit menghadapinya, tetapi kalau budak yang tidak maka tegur, rasanya pendekatan lembut kurang relevan". 'Pukulogi' adalah cara yang sedikit berkesan ke atas pelajar-pelajar yang tidak mengenal saman dan teguran!".

Betul juga.....pendapat teman sejawat itu. Kepelbagaian watak pelajar dalam bilik darjah itu menuntut perhatian profesional seorang guru. Bukan calang-calang guru sebenarnya yang mampu bersama dengan karenah pelajar. Ambil sahaja senario yang sering wujud di sekolah harian biasa. Saiz pelajar dalam satu bilik darjah mencecah angka 38 orang pelajar. Guru pula kebiasaanya mengajar lebih dari satu tingkatan atau kelas. Jika guru itu mengajar 5 kelas bermakna guru itu akan 'mentadbir pembinaan dan pembangunan' lebih kurang 190 orang pelajar.

Jika kita menghalusi bahawa guru selayaknya menggunakan pendekatan yang bijaksana dan profesional, maka guru itu perlu mempunyai 190 set 'preskripsi' untuk dipadankan dengan jumlah pelajar bagi 5 kelas yang diajarnya. Mampukah?. Sekali lagi.....tugas ini bukan mudah!. Rasanya tidak ramai guru yang mempunyai keupayaan 'luar biasa' mentadbir jumlah 'preskripsi' sebesar ini. Jika guru itu optimistik dan positif sekalipun......hambatan lain mungkin akan 'merempuh' tugu motivasi guru berkenaan, paling tidak sukatan pelajaran mungkin tidak sempat dihabiskan!.

Fakta ini belum lagi mengambil kira mata pelajaran yang diajar guru itu. Berdasarkan pengalaman yang pernah dilalui, mata pelajaran Matematikk dan Bahasa Inggeris adalah antara mata pelajaran yang kurang digemari kebanyakan pelajar. Jika adapun pelajar yang berfikiran positif menghadapi mata pelajar ini, selalunya.....mereka adalah pelajar dari kelas yang terpilih. Lantas, setuju atau tidak....kualiti pelajar juga turut 'mencabar' harmoni tugas dan keikhlasan guru menggalas profesionnya!.

Ya.....sekali lagi, mungkin inilah ciri yang akan membezakan antara guru biasa dan guru luar biasa!. Sungguhpun kita kelihatannya akan menjadi penyedia 'ramuan' yang dipastikan mujarab untuk semua jenis pelajar, namun kita jangan lupa.......cikgu juga adalah manusia!. Agaknya.....kita guru yang mana satu?.

No comments: