Tuesday, March 31, 2009

Turn Left At Orion !

Buku Turn Left At Orion ( Third Edition ) adalah buku terbitan Cambridge University Press, yang diterbitkan pada tahun 2000. Edisi pertama buku ini diterbitkan pada tahun 1989, Edisi Kedua 1995, dan kini edisi ketiga......tentunya telah melalui proses penambah-baikan!.

Buku yang mengandungi 224 muka surat ini adalah buku yang amat sesuai dijadikan rujukan dan pegangan terutama bagi anda yang baru berjinak-jinak dengan dunia astronomi dan telescope.
Italic
Buku ini mengandungi 11 bab. Bermula dengan bab awal 'How Do You Get to Albireo?', disusuli kemudiannya dengan bab 2, How to Use This Book. Bab seterusnya banyak membicarakan tentang elemen penting hobi yang mengujakan ini. Dalam bab The Moon, barulah saya mengetahui rupa-rupanya hampir setiap kawah dipermukaan bulan itu mempunyai namanya masing-masing.
Bulan yang kini berada di fasa bulan sabit ( cresent moon ), antara nama kawah yang sempat saya nyatakan disini adalah Mare Crisium dan Mare Nectaris. Apa yang menariknya bagi fasa-fasa bulan lainnya juga siap dinyatakan nama-nama kawah berkenaan. Alangkah terujanya saya kerana dalam sub topik 'Observing Lunar Eclipses' di muka surat 23 buku ini siap dipaparkan 'Lunar Eclipses Worldwide, 2004 - 2020'!. Siap dinyatakan tarikh gerhana bulan sehingga tahun 2020, gerhana jenis apa ( penuh ke, umbra ke atau penumbra ke ?) dan diperincikan juga 'Best visible From'....... I just can say, It's really beyond of my expectation!. Honestly!.
Then, bab seterusnya 'The Planets', 'Seasonal Objects : Winter, Spring, Summer & Autumn'. Juga dibincangkan 'Southern Hemisphere Objects' dalam bab ke-9. Berikutnya, bab 'How to Run a Telescope' dan bab menyusul 'Where Do You Go From Here?'. Saya sebenarnya baru dapat buku ini semalam. Buku inilah antara ole-ole yang saya perolehi dalam 'Cyber World Journey' saya semalam. That why...I said, my pertapaan a few weeks ago...is very usefull for me. Thank my sifu!.
Buku tulisan Guy Consolmagno, seorang guru fizik sukarela yang berkhidmat dengan US Peace Corps. di Afrika ( Kenya ) dan Dan M. Davis dari State University of New York, yang memang menjadi astronomi amatur semenjak kecil lagi, berbaloi untuk dibaca. Apatah lagi gaya bahasa Inggerisnya yang rasanya, mudah dan santai....( belasah aje.....faham juga tu! ). Paling penting lagi, ilmu saya bertambah daripada semalam ( sekurang-kurangnya dalam hal ini! ). Itupun sudah cukup baik untuk saya. Jom membaca!.

No comments: