Thursday, March 5, 2009

Godaan Planet Zuhal !

Planet Zuhal dilaporkan sesuai untuk dicerap pada 08 Mac ini, kerana berada pada kedudukan yang berhampiran dengan bumi. Saya dapat maklumat ini dari sebuah laman web berkenaan planet Saturn ini.
Insya-Allah.....jika berkesempatan dan keadaan cuaca juga mengizinkan, saya akan mencerap dengan telescope amatur saya tu ( Orion SpaceProbe 130EG ).

Apa yang menarik perhatian saya dalam laman web berkenaan adalah penerangan lebih detail tentang bulan planet Zuhal ini.

Gambar yang saya paparkan ini sebenarnya diambil oleh Robot Angkasa Cassini yang sedang berada di orbit planet Zuhal.
Gelang Zuhal itu rupanya beberapa nama iaitu Gelang D, Gelang C, Gelang B dan Gelang A. Manakala gelang yang mempunyai jejari lebih besar itu dikenali sebagai Gelang E, Gelang G dan Gelang F. Setiap gelang itu pula siap diterangkan saiz dan komposisinya.

Planet zuhal ini juga merupakan planet yang paling banyak bulan. Dalam sistem suria kita, planet bumi hanya mempunyai 1 bulan sahaja ( la....kita boleh tengok setiap malam tu! ), tetapi planet zuhal mempunyai 12 buah bulan.
Antara nama-nama bulan itu ialah Pandora, Mimas, Enceladus, Tethys, Telesto, Dione, Rhea ( yang lain saya akan nyatakan nanti..... ). Saya bertanya rakan-rakan guru sains di sekolah saya, mengakui mereka sekadar tahu bilangan bulan planet zuhal....tetapi tidak tahu nama-nama bulan itu, apa lagi melihatnya seperti gambar di atas. Gambar kedua dalam entry ini adalah antara rupa wajah bulan planet zuhal itu. Seronok juga dapat memberi info kepada rakan-rakan guru yang lain.
Bagi saya yang berlatar belakangkan pendidikan sastera, astronomi ini menghidangkan terlalu banyak cerita misteri...... Ayuh kita manfaatkannya!

No comments: