Saturday, March 21, 2009

Helicopter & Decision Maker !

Pertemuan dan perbincangan semalam banyak berkisar dalam 'training design' dan 'needs' yang harus didepani dalam menjenamakan suatu kumpulan yang melibatkan diri dalam industri ini. Banyaklah juga perbincangan yang bersifat konstruktif dalam 'melihat' sesuatu...... Saya teringat suatu ketika dahulu ketika membicarakan tentang 'leadership' dan 'decision making', Cifu menegaskan keperluan orang bawahan menjadi 'source' yang benar-benar berkualiti dan penting.

'Decision making' adalah satu-satunya privilage yang dimiliki seoang ketua berbanding orang bawahan. Sebab itu,......orang bawahan tidak harus merasa kerdil dan tidak penting, kerana 'source' yang diberikannya kepada 'decision maker' akan menjadi asas membuat keputusan itu!. Jika bahannya, tepat, berkredibiliti, tested dan berkualiti........maka sudah tentu, keputusan yang dibuat oleh seorang ketua itu adalah tepat.
Demikian halnya jika sebaliknya. Keputusan yang kurang tepat mungkin akan dibuat oleh seorang ketua jika sumber-sumber yang diberikan orang bawahan adalah tidak berkualiti.

Pada tahap ini pula lah....lahirnya apa yang dipanggil 'bijaksana'. Bijaksana......berlaku apabila kita membuat keputusan betul dan tepat tentang sesuatu perkara, pada ketika kita tiada sumber-sumber yang boleh menyokong kita membuat keputusan itu.
Keputusan yang dibuat....setelah kita mempunyai sumber-sumber yang boleh digunakan untuk menentukan pilihan dan keputusan, tidak dipanggil 'bijaksana' tetapi dipanggil 'membuat keputusan'!. Faham ke....tak pening ka ni?.

Sebab itu....rasanya, sebagai manusia......kita mesti mmpunyai kemahiran 'helicopter'. Apa yang saya maksudkan sebagai 'helicopter' disini adalah keupayaan kita melihat dari atas dan kebawah!. Kan......kita terbang dengan menggunakan helicopter itu membolehkan kita melihat kebawah dan menyelidik dan menentukan sesuatu!. Apa yang kita lihat itulah yang selalunya kita jadikan asas membuat keputusan.

Lebih mudah lagi......segala perlakuan manusia, konflik manusia, keperluan manusia dan apa sahaja tentang manusia, boleh saja kita jadikan 'radas makmal' untuk menentukan eksperimen yang kita buat itu betul dan tepat. Ujikaji yang berlaku dalam dunia realiti kehidupan kita...manusia ini adalah 'real and alive experiment'. Bahasa mudahnya, apa sahaja cerita kehidupan yang berlaku kepada kita atau orang disekeliling kita adalah merupakan cerminan kepada perjalanan hidup kita sendiri.
Sebab itu......jika kita berfungsi sebagai 'helicopter' yang berlegar-legar di udara dan melihat kehidupan orang lain, mungkin kita boleh membuat keputusan yang baik!.

Tetapi lebih hebat daripada itu lagi........jika kita 'bijaksana' menggunakan 'helicopter' itu, kita mungkin boleh menjadi 'very good decisin maker'!. Belasah aje....

No comments: