Saturday, December 26, 2009

Memberi Peluang !

Mengapa kita terlalu sukar untuk memberi peluang!. Peluang…. Mungkin kita tertanya-tanya peluang dalam bentuk bagaimana yang dimaksudkan?. Untuk memudahkan ‘perbincangan’, kita membicarakan peluang dalam contoh situasi di jalan raya, profesion atau kerjaya, sebagai ibu bapa, sebagai suami atau isteri atau pada aras yang paling asas, sebagai diri kita sendiri.

Mungkin pernah pada suatu ketika semasa memandu di jalan raya, sebuah kereta kecil yang tiba-tiba sahaja ‘tersembul’ keluar dari simpang dan cuba untuk memotong laluan kita!. Agaknya, apa tindakan kita? Mengapa tidak, kita berikan sahaja ‘peluang’ kepada kereta kecil berkenaan. Ahhh…..saya pun mahu cepat juga!, ajar dia supaya belajar menghormati orang lain dan bermacam-macam-macam lagi alasan.

Dalam profesion kita, agaknya mungkin kita pernah berada dalam situasi kita diberi ‘tugasan’ untuk menyiapkan atau mengepalai sesuatu projek. Sebagai orang bawahan, agaknya kita mudah merasai situasi tidak diberi ‘peluang’. Dari sudut berbeza, sebagai ‘bapak’ kepada projek yang di rencana, agaknya pernah atau tidak, kita langsung tidak memberi ‘peluang’ kepada sebarang bentuk ‘kecacatan’ atau ‘kelemahan’ di mana-mana?.

Sebagai pemimpin dalam keluarga, agak kerap dan selalu kah kita memberi ‘peluang’ kepada anggota keluarga meminta atau melakukan sesuatu yang mereka gemari. Daripada 10 permintaan, berapa kali kah kita berkata ‘ya’ dan berapa kali kah kita berkata ‘tidak’. Lantas, agaknya adakah kita telah memberi ‘peluang’?.

Malah kepada diri kita sendiri. Sedar atau tidak, kepada diri sendiri ini pun kita masih pada tahap sukar memberi peluang!. Melihat dari nada yang sedikit pesimistik, kita terlalu sukar menerima hakikat kita telah melakukan sesuatu kesilapan. Sedangkan, jika diperhalusi…..kesilapan yang kita lakukan itu sebenarnya adalah suatu ‘peluang’ kepada diri kita untuk ‘mempelajari’ sesuatu. Walau apa alasan sekalipun, cuba dan berusahalah memberi ‘peluang’ kerana rasanya ketika itu sahajalah kita mendapat ‘peluang’ untuk mencipta ‘peluang’ kita pada hari esok!.

Apa yang sangat pasti pada saya adalah hakikat yang menyatakan bahawa jika kita ‘memberi peluang’ tanpa sedar kita sebenarnya sedang ‘mencipta peluang’. Walau apa alasan sekalipun!.

No comments: