Saturday, December 26, 2009

Journey For Borders 2...

Meneruskan perjalanan menuju ke Pekan Sipitang. Sengaja memilih untuk berada di Pekan Gasing ini untuk ‘menyudahkan’ segala yang perlu!. Sungguhpun anak-anak tidak terasa lapar, tetapi kami memilih untuk ‘berehat’ di Pekan Sipitang sebelum menyempurnakan misi ke Lawas, Sarawak. Damai dan nyaman rasanya berada di Pekan Gasing ini. Berlatar belakangkan gunung-ganang dengan hamparan ‘permaidani’ laut yang berombak nakal, terbentang nan luas sejauh mata memandang.

Hati mana yang tidak terasa sayu. Awan kelam mengisyaratkan hujan akan turun seketika nanti. Pada ketika ini terkenang wajah arwah ayah dengan segala kepayahannya meneroka hutan, pastinya untuk mendewasakan ‘kami’ dan hari ini kami menuai hasil kudrat dan semangatnya. Al-fatihah untuk ayah !. Agaknya, beginikah nanti anak-anak akan mengenang saya?.... Detik itu berlalu, dan bermonolog sendiri……catatan ini nanti mungkin dibaca siapa ?

Pekan Sipitang juga nampaknya semakin ‘dewasa’. Di satu sudut, anak muda berpakaian ala-Linkin Park dan pada ketika yang sama di sudut lain, anak muda juga sedang mengerah kudrat empat kerat ‘menambat’ perahu yang dibelai siulan ombak kecil. Dualisme yang kontradiksi ini menggamit rasa, bagaimana harus mereka berubah? Ada benarnya, idealis selalu sahaja ‘mohon permisi’ daripada realiti…..

Perjalanan ke Sindumin – Merapok diteruskan lagi….. Anak-anak seperti ‘dipasang bateri baru’ mengikuti perjalanan ini…

No comments: