Thursday, December 10, 2009

Journey for Big Picture !

Saya mengisi catatan ini sambil menunggu kereta myVios dicuci di Puterajaya, Kota Kinabalu. Entry ini sepatutnya diapungkan semalam, tetapi tidak berkesempatan kerana jadual program yang agak padat....chehhhh !. Perjalanan kelmarin dari Seri Ilham bertolak sekitar jam 9.00 pagi. Sesampai di Lahad Datu, bertemu dengan saudara Dahari di Restoran Novus ( sayapun tak pasti namanya......macam Davos, Switzerland saja bunyinya! ).
Selepas makan tengahari, meneruskan perjalanan tanpa henti sehingga sampai di Stesen Minyak Shell Batu 32, Sandakan. Berehat sambil mengumpul tenaga untuk menyudahkan baki perjalanan menuju ke Istana Hinggap di Agathis Apartmen, Puterajaya. Sesampai di Ranau, sekali lagi berehat sambil menghayati masakan sup perut campur daging. Amat terasa perjalanan kali ini kerana telah agak lama tidak melakukan perjalanan jauh sebegini.
Meneruskan perjalanan dengan singgah di Stesen Minyak Petronas Ranau. Sempat berkenalan dengan Lucy, gadis di stesen pam minyak, menjadikan hati berbunga-bunga.......kerana Lucy banyak maklumat tentang penginapan dan seumpamanya, murah dan mudah tentunya. Apatah lagi Lucy sendiri menawarkan diri menjadi 'agen'. Bukan apa....perancangan untuk membawa anak-anak dan keluarga 'cuti-cuti satu Malaysia' kelak.
Pendakian myVios menyelusuri jalan Kundasang - Tamparuli 'dikejutkan' oleh deringan telefon rakan-rakan forum yang sedia menanti di lapangan. Sampai sahaja di Istana Hinggap, merehatkan diri sekejap.....membersihkan diri, lantas terkinja-kinja bergegas ke gelanggang foum terbuka di Anjung Selera. Ahli-ahli panel sedia menanti disana. Apakah 'mahalnya' perbincangan ini....seakan-akan menyamai Copenhagen Climate Change 2009. Namun kepuasan tetap seperti dijanjikan, sungguhpun perjalanan sejauh lebih 500 kilometer.......kerana nikmat bertemu teman-teman dengan agenda dan isu 'mengelilingi dunia' tetap merupakan kepuasan yang tidak dapat diukur dengan pembaris apalagi dengan depaan jari jemari. Apa dianya......tungggu entry saya yangakan datang!. Ingat......tunggguuu...!

No comments: