Thursday, December 31, 2009

Journey for 365th Day

Perjalanan yang tertunda kelmarin, dimulakan semula hari ini. Bertolak tepat pada jam 9.00 pagi. Sempat juga memperbaiki beberapa perkara di Istana Hinggap saya sebelum bertolak pulang. Setelah meninggalkan pesan dan mohon izin dari jiran-jiran, saya membawa kereta dengan niat berjalan santai walaupun ada beberapa perkara yang memerlukan saya untuk cepat sampai ke destinasi. Jadual telah pun disusun kemas dan kompak. Rencana begitu!.. Jadinya tak tahu lagi…..

Menariknya perjalanan kali ini kerana ia adalah perjalanan terakhir saya pada tahun 2009 ini. Setelah 365 hari melalui tahun 2009, saya langsung tidak merencana untuk melakukan perjalanan ini pada tarikh ini. Kebetulan sahaja…….

Singgah di Anjung Selera, Ranau tepat 12 tengah hari selepas singgah di dua lokasi berbeza sebelum sampai ke Kundasang. Sesudah ‘menyelesaikan’ apa yang perlu, kami meneruskan perjalanan menuju ke Telupid dan Beluran, Batu 32 Sandakan. Sepanjang perjalanan Eying tidak jemu-jemu menyatakan kronologi destinasi perjalanan. Hanya singgah sebentar di Stesen Minyak Shell, Batu 32, meneruskan perjalanan ke Kinabatangan dan Lahad Datu.

Tepat 4.30 petang, myVios berhenti ‘melepaskan’ lelah perjalanan jauh di SM. Teknik Lahad Datu. Singgah di rumah saudara. Apalagi …. Anak-anak bagai dicas bateri baru bertemu dengan sepupu mereka. Berhenti rehat lama sikit di sini. Jam sudah menghampiri 5.45 petang, apabila kami meninggalkan SMT Lahad Datu dengan linangan air mata anak buah yang tentunya sedih ditinggalkan anak-anak saya. Memang sakit juga rasanya ‘ditinggalkan’, berbanding ‘meninggalkan’. Tapi itu asam garam pertemuan dan perpisahan.

Tersekat di Bulatan Assam, kerana waktu puncak keluar dari pejabat. Akibatnya tersekat perjalanan. Rencananya perlu balik segera ke Semporna, dan menyambung perjalanan ke Tawau malam ini juga bersama Saudara Yani. Sempat atau tidak …….tak tahulah saya. Ok…..nak berehat dulu!
( Catatan ini tertunda untuk diapungkan kerana masalah teknikal!)
Gambar...coming soon

No comments: