Sunday, December 13, 2009

Epilog 2 : Guru !

Apakah seninya seorang guru?. Perspektif pelukis melihat seni lukisannya sudah tentu berbeza dengan sudut pandang orang biasa melihat lukisan yang sama. Kelihatannya, rasa kepuasan tentunya akan lebih dinikmati oleh orang yang melihat, merasai dan tahu seninya lukisan itu. Namun, apabila sifu melontarkan apakah seninya seorang guru, saya sendiri sebagai seorang guru...ligat berfikir, ya......dimana seninya seorang guru!.
Seninya seorang guru adalah terletak pada 'kemampuan' mengenali keunikan setiap seorang anak-anak muridnya. Kenapa?. Cantiknya......atau lebih tepat, seninya....seorang guru itu adalah dapat mengenalpasti tahap kemampuan dan pencapaian setiap seorang anak muridnya. Tentunya........ragam yang pelbagai yang dizahirkan setiap seorang anak muridnya menghidangkan pelbagai jenis masalah. Sudah tentu.......kepelbagaian ini memerlukan pendekatan dan cara penyelesaian yang berbeza-beza, tetapi tetap dengan matlamat yang sama, iaitu mendidik anak-anak murid berkenaan untuk menguasai kemahiran yang dihasratkan.
Kreativiti, inovasi dan dedikasi guru menangani setiap seorang muridnya untuk mendidik dan mengajar mereka itulah 'seni' seorang guru. Sudah tentu......guru yang 'asyik' adalah guru yang tidak mati akal mencari penyelesaian kepada keunikan setiap murid berkenaan. Kesibukan, masa, pendekatan, kreativiti malah 'kehilangan' material mungkin sebahagian daripada rukun menyelesaikan setiap 'keunikan' itu. Pada tahap inilah agaknya yang membezakan guru dengan pendidik.
Guru seolah-olah terhad kepada hanya memberi ilmu, tanpa ada belaian humanistik. Tetapi pendidik bukan semata-mata memberi ilmu, tetapi juga mempunyai sentuhan kemanusiaan sehingga melewati batasan bilik darjah dalam mencari penyelesaian kepada 'keunikan' pelajar berkenaan. Stop....!

( Saya akan murnikan nanti, jam 10.00 ni nak ke PC Fair di 1Borneo, dan memulakan perjalanan balik sejurus itu...... tungguuu! )

No comments: