Saturday, December 26, 2009

Journey For Borders 1..

Misi perjalanan kali ini adalah membawa anak-anak untuk melihat Pekan Lawas, Sarawak. Sebagaimana lazimnya, along dan eying yang paling teruja dengan rencana ini. Membuat persiapan sebagaimana patut, bertolak dari Istana Hinggap sekitar jam 9.00 pagi. Meninggalkan Bandar raya Rimba Tropika, berkonvoi bersama keluarga abang saya, myVios meluncur santai menelusuri jalan raya menuju ke Papar dan seterusnya ke Beaufort. Era tahun-tahun 90-an, laluan nostalgik ini adalah ibarat ‘padang permainan’ pada saya. Pekan Beaufort ini selalunya menjadi lokasi saya ‘menghadiri’ kursus. Tidak selalu tetapi kerap juga!.

Sepanjang perjalanan banyak juga lokasi yang saya keliru kerana perubahan di sana sini. Lebih kurang jam 12.00, kami sudah pun berada di pekan yang ‘membahasakan’ dirinya sebagai Pekan Limau. Saya sengaja membawa anak-anak pusing 360’, pekan ini pun banyak ‘dijamah’ perubahan. Sempat juga bertanya ‘route’ kereta api, tetapi nampaknya kereta api ini juga sudah ‘dimamah’ perubahan. Sedikit masa lagi…..perkhidmatan ini akan dimuziumkan agaknya!.

No comments: