Monday, December 14, 2009

Epilog 3 : You....

"No hearth feeling...Brother!"........ Ayat pendek dan amat 'meringankan' ini sering diucapkan oleh sahabat saya drmindailmu. Tafsiran umumnya bagi saya adalah 'tak ada hal' atau 'tak kisahpun' atau lebih tepat lagi 'tidak ambil hati'. Harapnya beliau mengizinkan saya menggunakan ayat berkenaan sebagai inti dalam catatan ini. Siri pertemuan dengan drmindailmu mencetuskan gagasan pragmatik yang menjadikan kita ( saya ) ...energetik.

Beberapa hukum alam seolah-olah seperti 'mendesak' kita untuk mendukung gagasan pemikiran sebegini. Hukum pertama, memang susah untuk memuaskan hati semua orang!. Sama ada kita adalah individu yang produktif, prolifik dalam profesion, baik dengan semua orang ( dibelakang tak tahu pula... ), atau sebaliknya kita adalah individu yang tidak produktif dan hilang punca!, sudah pasti akan ada orang yang tidak puas hati atau membenci kita.
Lalu, apakah pendirian dan asas prinsip kita menghadapi individu sebegini?. "No hearth feeling....brother" rasanya adalah jawapan yang sesuai. Saya setuju bahawa tidaklah menjadi persoalan untuk semua orang perlu ikut atau menuruti apa yang kita katakan!. Setuju...oklah, ......tak setuju...No hearth feeling!

Fokus kepada idea atau gagasan kita atau fokus kepada personaliti kita sendiri sebenarnya tidak ada ruang untuk kita membenarkan orang lain 'menghambat' apa-apa perancangan dan aktiviti yang kita buat. Kalau komen atau tafsiran orang itu positif, kita terima dan jangan pula bangga diri. Dalam masa yang sama, jika komen itu negatif, kita terima dan fikir-fikirkan benar tidaknya, tetapi jangan sehingga kita 'blame' atau menyalahkan diri sendiri.
Ada kaitan dengan apa yang Sifu sering katakan tentang ilmu 'tong sampah'. Orang yang kerjanya menyapu sampahpun, tidak membawa tong sampahnya ke hulu ke hilir!. Bukankah terlalu memikirkan hal orang lain itu sama seperti kita membawa tong sampah ke sana ke mari!. Tinggalkan saja!. No hearth feeling...brother!.

No comments: