Thursday, December 3, 2009

The Big Picture !

Semalam pertemuan bersama Sifu di Tawau amat mengesankan!. Pertemuan seperti kebiasaanya sentiasa penuh segaran dan sarat dengan idea dan gagasan untuk membentuk sesuatu yang interaktif dan dinamik. Beberapa kemusykilan saya terhadap beberapa bentuk dan kerangka pemikiran Sifu sempat saya lontarkan, guna memantapkan kefahaman sendiri disamping proses peneguhan kendiri, yang kelak mungkin saya gunakan untuk menjawab beberapa keperluan dan fungsi sendiri.
Perbincangan kali ini juga banyak mencakup daerah curahan pengalaman Sifu yang memfungsikan diri walau di mana kita berada. Tentunya, ciri ini sepatutnya mendasari setiap peranan yang diamanahkan kepada tidak kira apapun posisi kita di tempat itu. Cerminan yang dizahirkan sifu ini membuatkan saya 'check and balance' pada diri terhadap keberfungsian saya digelanggang!. Benar kata sifu, menjadikan kehadiran diri itu dirasai dengan keberfungsian kita pada posisi yang diamanahkan....adalah elemen yang akan menjadikan kita sentiasa energetik!.
The big picture, reflective observation menghasilkan good ideas dan reflective action yang menghasilkan efective ideas serta penghasilan operational approach dalam menghadapi isu dan permasalahan amat berguna dan mengesankan!. Sifu yang sentiasa sarat dengan idea dan solution kepada 'nature jobs'nya menjadikan kita sentiasa 'bernyawa' menghadapi hari-hari mendatang dengan penuh harapan dan peluang.
Perbincangan di dua lokasi berbeza pada hari yang sama dirasakan tidak mencukupi untuk mencanai banyak perkara. Apa yang pasti pada saya, keperluan untuk kita sentiasa bergerak maju dan dinamik amat ditagih untuk kita menjadi manusia yang berkesan dan berguna, bukan untuk kepentingan diri semata-mata, jauh sekali untuk bermegah dan berasa bangga diri....tetapi yang lebih penting lagi menjadi manusia yng berguna kepada manusia yang lain....!. Di mana kita pada tahap ini?.
Pertemuan berakhir dengan pesanan yang tidak pernah Sifu tinggalkan, rajin-rajinlah membaca!. Kami balik ke Semporna, tentunya sarat dengan azam dan harapan untuk meniru dan mencontohi apa yang Sifu lakukan!.

Nota catatan ini untuk keperluan peribadi saya.......dan sesiapa yang menghargai mesejnya!.

1 comment:

nasmy said...

good advice.. i will be follow you Dr Tarapuly and Friends....