Tuesday, December 15, 2009

Epilog 4 : Faham.....

Faham untuk memahami keperluan memberi kefahaman !. Apa ni ?. Mungkin itu agaknya yang tergambar di fikiran kita. Tetapi ingat, jangan sehingga tak faham….sudah!. Semasa berada di Kota Kinabalu beberapa hari yang lalu, saya sempat menghadiri satu program kendalian Jabatan Pendidikan Sabah. Seminar yang dihadiri Pegawai-pegawai Pendidikan Daerah seluruh negeri ini adalah dalam rangka memberi kefahaman kepada para PPD menjelang pelaksanaan program LINUS. Fokus saya bukan kepada program itu, tetapi kepada method…….bagaimana untuk memudahkan sesuatu untuk difahami orang lain.

Memang benar bahawa untuk menjayakan apa-apa perancangan dan program, antara rukun utama yang perlu dilalui untuk memastikan program itu sukses adalah memberi kefahaman. Dengan kita memahami peranan dan fungsi, akan memudahkan proses penyampaian ‘maklumat’ berkenaan kepada golongan sasaran. Oleh itu, kita perlu faham bahawa memahami keperluan tugas dan fungsi kita untuk ‘boleh’ memberi kefahaman adalah antara perkara penting. Tidak kiralah apa posisi dan fungsi kita.

Namun perkara sebelum dan selepas kita memberi kefahaman adalah satu perkara lain yang perlu diperhatikan. Sebelum memberi kefahaman, kita sendiri haruslah ‘jelas’ tentang subjek yang ingin difahamkan. Tidak mungkin kita boleh ‘memahamkan’ orang lain, jika kita sendiri tidak faham. Demikian halnya, selepas kita memberi kefahaman. Kita ‘bertanggungjawab’ untuk seboleh mungkin mempermudah pemahaman, agar apabila kita memikul tugas ‘memahamkan’ orang lain, maka mudah untuk kita laksanakannya.

Agaknya, beginilah antara faham yang Sifu mahu kami fahami. Simplify but not simplistic. Mempermudah tetapi tidak sampai meremehkan!. Simplify Initiative….bukan bermaksud menambah apa yang kurang, tetapi membuang apa yang tidak perlu !. Logik akal…….yang ringkas itu kan lebih mudah difahami, tetapi terlalu ringkas pun, mungkin akan menjadikan sesuatu itu……tidak difahami. Anda faham tak ?.

No comments: