Sunday, July 17, 2011

Makna Baharu Perubahan Pendidikan..

Buku setebal 377 halaman ini adalah terjemahan daripada buku asal The New Meaning of Educational Change. Antara lain buku ini menghujahkan situasi realistik tentang sekolah yang kini dilanda angin perubahan.


"Penggubal dasar mendakwa guru menolak perubahan, guru pula merungut bahawa pihak pentadbir membuat perubahan untuk mendabik dada dan mereka itu tidak tahu apa yang diperlukan serta tidak memahami apa yang berlaku di bilik darjah. Ibubapa kebingungan dengan amalan membaca yang baharu serta tidak dapat melihat kaitan antara pendidikan dengan peluang pekerjaan pada masa akan datang".

"Ada pihak berhujah bahawa usaha menstruktur semula sekolah merupakan satu-satunya jalan penyelesaian yang ada, sementara pihak yang lain pula mendakwa pilihan ini sebagai mimpi kosong yang mengalih perhatian kita daripada perubahan dasar kurikulum yang amat diperlukan".

"Di tengah-tengah kemelut ini, ejen pada semua peringkat tercari-cari cara untuk menginstitusikan lebih banyak program, sementara guru pula menganggap ejen perubahan inilah yang patut diinstitusikan, bukannya program mereka. Pelajar pula terlalu leka dengan perkara lain, lantas tidak memberi perhatian kepada semua kemelut ini".


Menarik perbincangan dalam buku ini, khususnya dalam mencari dan menanggapi makna perubahan yang sedang berlaku merentasi sistem pendidikan hari ini, dengan menggalas cabaran yang juga semakin kompleks. Buku tulisan Micheal Fullan ini cukup popular dikalangan pemikir pendidikan, dan boleh dibeli secara online disini.

Posted using BlogPress from My iPad's

Location:Seri Ilham, Kg. Kabogan, Semporna

No comments: