Wednesday, July 6, 2011

Anum....

Suasana gerimis pagi ini benar-benar memberi rasa berbeza. Ada ketikanya lamunan Anum terhenti oleh gelagat burung yang terbang bertenggek didahan kayu yang berdaun rimbun. Namun irama kicau burung begitu mengasyikkan. Anum hanyut dalam lamunan yang terhenti. Seketika itu jua dirinya kembali bersatu dengan kekesalan yang bertimpa-timpa. Ahh....mengapalah aku tidak terfikir dahulu. Bentak fikiran kepada dirinya sendiri. Aku sudah pernah ada dia. Aku sudah pernah memilikinya, tetapi mengapa aku membiarkannya pergi dan berlalu. Mengapa aku begitu sombong sehingga langsung tidak mempedulikan kehadirannya.

"Ikut kata hatimu!". Seolah kedengaran suara ghaib menerjah gegendang telinganya. Dia menoleh ke kiri ke kanan. Tiada siapa yang berlagak seperti ingin berbicara dengannya. Menoleh lagi untuk melihat sekeliling, mana tahu ada orang lain dari kejauhan yang ingin menggalaknya. Tiada. Hampa. Gerimis kini bertukar menjadi hujan. Hujan yang seolah mengajaknya untuk terus terpaku duduk di serambi rumah yang semakin dimamah usia itu. Pada dirinya rumah usang ini lebih merupakan istana. Di istana inilah dia dewasa mengenali kepayahan dan kesulitan hidup. Istana inilah yang kelihatan mengajarnya kental dalam menguliti kehidupannya. Sungguhpun teman-teman lain ramai yang sudah pergi meninggalkan kampung Silinggit ini, namun dia rasa bersalah meninggalkan kampung ini. Dia merasakan dirinya harus sehidup semati dengan kampung ini, dengan istana usang ini, dengan kehidupan sederhananya ini.

Ingin sekali dia berteman ketika ini. Teman untuk bercerita dan bertukar-tukar cerita. Teman yang boleh meredakan kekesalan yang sedang menyelimuti seluruh hati dan perasaannya.
"Kau tunggu apa...Anum? Kawan-kawan kau semua dah pergi merantau...nak mengubah nasib hidup! Kau nak tunggu orang meminang saja ke?".
Pak Ajim seolah berceramah kepadanya. Ingin sekali dia menyergah semula cakap Pak Ajim ni. Tapi seperti tak tergamak aku berlaku demikian. Nanti tak pasal-pasal disebut pula lah nama arwah ayah aku. Ishhh....biar sajalah orang tua ni.
"Haa.....sampai ke tua le engkau begini, kita mesti berusaha sendiri, barulah kita boleh berjaya!". Aku diam seribu bahasa. Benar juga kata Pak Ajim tu.

Bukan aku memberontak.

Posted using BlogPress from My iPad's

Location:Restoran Hatta, Semporna

No comments: