Sunday, July 4, 2010

Relevankah.....

Pagi ini agak kecewa berikutan kekalahan pasukan pilihan Argentina kepada Germany semalam. Jaringan padang 4-0 bukanlah penangan yang mudah untuk diterima. Tetapi saya menyedari kekecewaaan saya tidaklah seberapa berbanding kekecewaan yang ditanggung oleh Diego Armando Maradona. Ha..ha….. pada saya akhirnya, ……saya terpaksa mencari team baru untuk disokong. Daripada empat pasukan yang layak beraksi di peringkat separuh akhir, nampaknya saya memilih untuk bersama pasukan yang membelasah ‘pasukan saya’ semalam. Germany!. Agaknya…….

Sebelum bertolak ke SMS Lahad Datu, sempat juga bersarapan pagi bersama sahabat saya, Dr. Minda Ilmu. Perbincangan yang mengisi pertemuan kami menyangkut daerah perbincangan yang luas. Pembangunan diri, ilmu, politik, selera makan dan banyak lagi. Tetapi saya tertarik dengan istilah ‘merelevankan diri’ yang digunakan dalam perbincangan pagi tadi. Tetapi sudut aplikasinya mungkin berbeza.

Pada saya ‘merelevankan diri’ adalah suatu perkara yang harus dilakukan oleh sesiapa sahaja, tanpa mengira tingkat dan darjat seseorang. Saya tekankan ‘tanpa mengira tingkat dan darjat’ kerana ia bersangkutan dengan tahap tafsiran seseorang ‘melihat’ sesuatu. Berapa ramai dikalangan kita yang terkesan melihat seorang kanak-kanak yang berkeadaan tidak terurus sedang ‘tekun’ menyelongkar sesuatu ditempat pembuangan sampah. Pasti…..ada sesuatu yang ingin dicarinya.

Demikian juga berapa ramai dikalangan kita yang membuat ‘penghormatan’ apabila mendengar lagu Negaraku atau melihat bendera Jalur Gemilang sungguhpun dalam keadaan diluar kebiasaan!. Tidak rasa terpanggilkah kita untuk menegur ‘orang lain’ yang kelihatan memperlekeh orang lain yang membuat penghormatan kepada lambang-lambang kebesaran dan kemegahan Negara ini.

Pada kedua-dua situasi diatas, apakah ‘reaksi’ kita menghadapinya. Tentu sahaja jika kita mempunyai ‘autoriti’, ada kemungkinan kita menegur atau menasihat atau sekonyong-konyong mencampuri ‘urusan’ berkenaan. Tetapi….. pada kebanyakan situasi kita tidak mempunyai ‘autoriti’. Lantas, wajarkah kita membiarkan sahaja ‘peristiwa’ itu berlalu begitu sahaja. Bagaimana pendirian anda ?.

Mungkin, selemah-lemahnya kita ‘memanfaatkan’ peristiwa itu dengan ‘mengkisahkannya’ kepada anak-anak kita. Saya tegaskan, bukan selemah-lemahnya, tetapi sebijaknya. Mengapa anak-anak kita?. Alasannya mudah, kemungkinannya…..kerana dengan merekalah kita mempunyai ‘autoriti’. Apa mesej setiap peristiwa ini….terserah sahaja kepada tafsiran dan perspektif masing-masing. Tetapi yang jelas, setiap ‘peristiwa’ yang berlaku disekeliling kita harus direlevankan dengan diri dan medan pengaruh kita!. Saya sendiri tidak pasti sama ada sudut pandang ini relevan dengan anda. Tetapi…mari kita relevankan diri masing-masing!.

No comments: