Friday, July 23, 2010

See it, learn it and don't do it..!

8.20 pagi tepat berada di Ruang Menunggu, Toyota Services, Tawau. Nak service MyVios. Bertolak seawal pagi, hasrat hati nak sampai awal dan boleh corat-coret sesuatu dalam blog pagi ini. Tetapi dalam perjalanan tadipun….dapat menyaksikan gelagat manusia yang terkejar-

kejar ( termasuk saya la juga... ) agaknya untuk sampai tepat pada masanya ke destinasi masing-masing. Saya yakin ada kalangan mereka adalah kakitangan kerajaan yang bekerja dari daerah sekitar dan datang ke pejabat yang berada di Tawau. Jadi tak heranlah jika suasananya meriah seawal pagi begini.

Tetapi apa yang cukup menarik perhatian saya adalah wajah-wajah manusia yang terlalu mementingkan diri. Dalam usaha hendak cepat sampai, terpamer watak sebenar segelintir manusia yang hanya tahu mementingkan diri sendiri. Walau apapun alasan yang diberikan, berpada-padalah apabila mengambil kesempatan. Saya tidak berniat menghalalkan watak manusia sebegini.

Cuma...... janganlah sehingga hampir memudaratkan orang lain. Sudahlah memotong jalan orang lain, memotong pula tidak menggunakan tanda isyarat. Dah la tu.....muka selamba saja, langsung tak terpamer wajah rasa bersalah dan memohon kemaafan. Atau paling common pun....angkat tangan sebgaai tanda mohon kebenaran kerana nak cepat dan seumpamanya. Terkadang.....saya cuba memujuk diri untuk berilah 'peluang' kepada orang begini, namun tidak kurang juga rasa 'meluat' melihat manusia jenis 'mementingkan diri sendiri' ini.

Akhirnya, saya teringat kata pengetua saya, 'tidak semua perkara yang boleh kita selesaikan!'. Ada juga benarnya.....dan pengalaman pagi ini adalah antara 'yang tak boleh kita selesaikan itu'. Saya hanya meyakini suatu perkara dalam hal ini. 'See it, learn it and don't do it.......sekurang-kurangnya pada diri sendiri!. Orang lain akan mungkin akan 'mencontohi' agaknya, kalaupun tidak merasa malu melakukan perbuatan 'mementingkan diri sendiri'. Ok...

No comments: