Thursday, July 29, 2010

Hari Iktiraf 2010






Pagi tadi sekolah saya telah meraikan Sambutan Hari Iktiraf 2010, hari anugerah pelajar cemerlang sebagai kemuncak kepada pengiktirafan dan apresiasi kepada pelbagai pencapaian pelajar dalam bidang kurikulum, ko-kurikulum, sahsiah dan pelbagai lagi. Pelbagai aktiviti telah diaturkan sepanjang program ini dijalankan, antaranya adalah Pameran Kerjaya yang dijayakan dengan kerjasama TLDM dan PDRM. Saya sendiri tidak ketinggalan untuk memperkenalkan dunia teleskop dan bidang astronomi kepada pelajar-pelajar sekolah.

Apa yang dapat saya nyatakan, sambutan sungguh menggalakkan dengan minat dan keterujaan pelajar ingin melihat objek di angkasaraya. Sayang sekali, cuaca agak tidak mengizinkan. Langit dipenuhi awan, cuma sekali sekala dapat meneropong matahari, itupun dengan permukaan yang sedikit kabur kerana lapisan awan. Saya sendiri berasa cukup kecewa kerana tidak dapat merakamkan gambar matahari yang mengandungi titik hitam ( sunspot ) pada pagi ini.

Walaupun sekejap, saya beri peluang anak-anak murid saya meneropong matahari disamping membuat sedikit penerangan tetang beberapa fenomena alam yang pelajar-pelajar musykilkan. Saya berpuashati.........walau tidak semua berkesempatan meneropong matahari, tetapi ada juga yang memilih meneropong objek di bumi. Asal dapat meneropong kata mereka...!. Ibubapa pelajarpun ada yang join sekali dengan pelajar cuba melihat matahari...!

No comments: