Tuesday, July 7, 2009

Penanda Wacana Diri...

Pernahkah anda berfikir tentang watak diri. Atau mungkin bertanya, apakah kekuatan yang ada pada diri? Atau mungkin kita, telah sedia meyakini bahawa inilah diri saya. Lebih malang lagi, jika merasakan diri kita tiada apa-apa untuk dibicarakan!.

Saya memilih untuk melihat dari perspektif positif dan dinamik. Mungkinkah kita sedia mengenali watak diri kita. Dalam perjalanan pulang dari kuliah semalam, perbincangan menarik dengan saudara Yani menelurkan beberapa gagasan peribadi. Perbincangan secara akademik, saya mulakan dengan melontarkan soalan, Apakah kekuatan yang ada pada diri kita, yang menyebabkan orang mempunyai sebab yang baik untuk berkawan dengan kita.

Mungkin pelbagai jawapan yang boleh kita berikan!. Namun hakikat bahawa kekuatan yang kita miliki sememangnya berkait dengan watak diri kita yang sebenarnya……mungkin agak kurang disedari. Ya…mungkin kita digemari rakan dan teman atas sebab-sebab tertentu. Mungkin disebabkan kita suka menolong orang, atau mungkin kerana kita suka menzahirkan perspektif dan gagasan segar menanggapi hidup. Atau mungkin juga kerana kita seorang yang gemarkan ilmu dan buku. Atau mungkin kita seorang yang mahir menggunakan komputer dan gajet-gajet lain.

Atau mungkin juga kita mempunyai kemahiran tertentu, menyebabkan kita ‘dikawan’. Walau apapun sebab yang kita berikan, secara peribadi saya melihat asas yang mendasari watak diri kita. Pertamanya, alasan humanistik atau kemanusiaan. Kita mungkin dikenali sebagai seorang yang suka menolong, baik hati, suka menepati masa, berbaik sangka dan pelbagai lagi sebab kemanusiaan lainnya. Keduanya, alasan teknikal dan kemahiran. Kita mungkin dikenali sebagai seorang yang mahir membaiki kereta, atau mahir menggunakan komputer, mahir menggunakan kamera dan seumpamanya.

Sebab itulah agaknya, dua aspek berkenaan sangat berkait rapat dengan watak diri kita. Bila disebut sahaja diri kita, semacam ada ‘penanda wacana’ tentang watak kita. Persoalan inilah yang hendak saya jadikan gagasan pada diri ( dan kepada orang-orang yang sama waktu dengannya……. ). Sama ada kita seorang humanistik atau teknikalistik ( ……boleh ka istilah ni? ) hanya kita yang tahu. Feedback dari teman-teman mungkin dapat membantu kita mengenalpasti domain watak kita itu. Salah satu daripadanya atau kedua-duanya sekali, pada saya bukan lagi isunya.

Isunya, marilah kita mengenalpastinya, jika nilai watak diri kita adalah positif maka perteguh dan perkasakan lagi watak diri berkenaan. Jika sebaliknya, maka marilah kita memperbaiki nilai watak diri kita. Pilihan ada pada diri kita, memperteguh yang positif atau negatif. Anda fikirlah sendiri…!

No comments: