Sunday, July 19, 2009

Gerhana Penuh Matahari !

Anda sedar atau tidak!, .............menjelang 22 Julai 2009, Gerhana penuh matahari yang akan berlaku di China ( Laluan gerhana penuh boleh dimuat-turun disini! ).

Gambar ( klik gambar untuk lebih besar ) dalam entry ini adalah gambaran yang sering berlaku pada setiap kali gerhana penuh matahari. Planet-planet lain dalam cakerawala matahari ini akan lebih mudah diperhatikan berbanding hari-hari biasa yang tidak berlaku gerhana penuh. Fenomena alam ini adalah kejadian yang jarang-jarang berlaku.
Peluang melakukan pemerhatian seumpama ini seharusnya tidak disia-siakan. Namun apakan daya, lokasi gerhana penuh pada 22 Julai ini adalah di China. Bagi penduduk Malaysia, sekali lagi fenomena gerhana matahari separuh akan berlaku, cuma tidak berapa pasti lokasi-lokasi yang terlibat. Untuk maklumat lebih lanjut, kunjungi laman Falak Online !.
Namun, kita boleh mengikutinya melalui beberapa laman sesawang di internet. Insya-Allah, saya akan paparkan dalam masukan saya yang seterusnya. Salah satu yang saya cadangkan adalah di shadowandsubstance dan total lunar eclipse . Selamat Mencerap Fenomena Gerhana Penuh Matahari!.

No comments: