Thursday, July 23, 2009

Mencari bintang di angkasa!

Pagi tadi saya berkesempatan berkongsi ilmu dan pengalaman dengan anak-anak pelajar tahun 6 di SK.Bugaya, yang bakal menduduki UPSR september akan datang. Saya akui agak sukar juga mengendalikan program seumpama ini dengan anak-anak di usia tahun 6. Namun saya gagahkan diri untuk memberi penegasan terhadap beberapa perkara;
Pencapaian akademik yang cemerlang harus seiring dengan kecantikkan akal dan budi. Tiada maknanya pencapaian akademik yang baik dan cemerlang, jika memiliki susuk akal budi yang rosak dan bobrok.
Saya menyelitkan juga sedikit rangsangan pengetahuan berkaitan angkasa dan dunia astronomi, tentunya dengan niat memberkan perspektif baru melihat cabaran mendatang dunia hari ini. Saya meyakinkan diri, jika tidak kesemua apa yang saya perkatakan itu diterima anak-anak pelajar, sekurang-kurangnya saya sudah melakukan sesuatu seupaya saya yang mungkin untuk anak bangsa saya. Segalanya.....tentunya ketentuan dari-Nya jua.

No comments: