Tuesday, July 7, 2009

Kunak Today !

Perjalanan pada pagi Jumaat yang baru lalu bersama dua orang kawan ke Kunak memberikan beberapa segaran terhadap perjalanan masa yang begitu cepat dan pantas. Apatah lagi perjalanan awal pagi dari Tawau ke Kunak cukup lancar dan selesa, lantaran kurang kenderaan yang sedang menyusuri jalan raya pada ketika itu.

Sepanjang perjalanan banyak bual bicara yang kami perkatakan bertiga. Sambil memandu sekali sekala saya menzahirkan buah fikiran, tetapi lebih banyak saya mematungkan diri mendengar perbincangan tersebut. Bual bicara berlegar dalam banyak lapangan. Tentang pembangunan diri, tentang perubahan massa, tentang profesion, tentang pembangunan bangsa dan perubahan masyarakat, malah tentang kemajuan pesat sepanjang menyusuri perjalanan ke Kunak. Tidak ketinggalan juga sedikit bahas tentang politik semasa dan dasar-dasar yang sangat hampir dengan persekitaran diri dan masyarakat.

Namun saya lebih terkesan dengan isu pembangunan diri yang sering menghambat banyak perkara termasuk semua yang dibicarakan dalam perjalanan ini. Perjalanan ‘kunak today’ memang menerbitkan banyak input dan manfaat ilmiah. Perjalanan masa sememangnya tidak pernah menunggu sesiapa. Pandai-pandailah kita menyisipkan diri pada mana-mana ruang untuk menjadikan diri berjaya dan bermanfaat pada sekeliling. Finally……semuanya kembali kepada usaha penyempurnaan diri!. This is the big massage that I have learn from this journey!. Let’s think it!




































No comments: