Saturday, July 25, 2009

Mimpian Jadi…..Perubahan !

Benarlah kata pepatah Melayu, sekali air bah, sekali pantai berubah. Perjalanan dari Airport Terminal 2 terus ke Restoran Pak Din di Sinsuran untuk melunaskan kerinduan kepada tempat yang selalu dikunjungi ketika berada di Kota Kinabalu ini. Kemudiannya, meneruskan perjalanan ke Mimpian Jadi Resort, Tuaran. Sungguhpun sedikit keletihan, tetapi gejolak rasa ‘terkinja-kinja’ menjejaki tempat yang pernah selalu dikunjungi suatu masa dahulu ‘menghilangkan’ seperti rasa keletihan itu.

Sesampai sahaja di Mimpian Jadi Resort…..saya seakan disapa ‘angin kelesuan’. Seolah-olah isyarat awal yang memaklumkan perubahan yang sudah banyak berlaku di Resort ini. Saya tidak mahu membuat telahan yang terlalu awal, lantaran jarum jam dan minit yang hampir selari menuding angka 12 sesampainya saya di Mimpian Jadi Resort. Bersalaman dengan sahabat-sahabat lama, saya terus ‘memanjakan diri’ dengan melabuhkan badan di atas sofa di ruang lobi resort. Terasa betul nikmatnya berehat!

Selepas minum malam, saya menghadiri sedikit taklimat urusetia berkaitan demografi peserta dan ‘mengatur’ bilik tidur. Saya dan sahabat ditempatkan di Chalet 119. Sah…..sememangnya banyak yang berubah!. Saya bukanlah sangat hendak memperkatakan perubahan yang berlaku itu. Apatah lagi jika perubahan itu lebih kepada perubahan fizikal…….memang sudah begitu fitrahnya. Lantas, alam fikir saya ligat ‘memproses’ suatu ketetapan bahawa ‘perubahan adalah satu putaran yang tidak dapat diberhentikan’.

Tiba-tiba saya teringat, Dr. HM. Tuah dalam kolum Catatan Pengembara, Majalah Siswa ( entah tahun bila…..lupa sudah ), yang menceritakan Suku Kaum Amish, yang masih mengekalkan tradisi warisan nenek moyang mereka…..termasuk tidak mahu menggunakan peralatan elektrik moden. Sekali lagi saya menegaskan, keperluan kepada kehidupan kita yang sememangnya sentiasa berubah!. Hatta….umur kita sekalipun tetapi akan berubah, kedatipun kita tidak mahu melakukan apa-apa perubahan.


Tegasnya, kalaupun kita tidak bersedia untuk berubah, jangan lupa dan alpa, kerana mungkin perubahan itu sendiri yang akan memaksa kita melakukan perubahan. Jika ini benar, rasanya lebih bijak untuk kita bersedia menanggapi iklim perubahan daripada menopang dagu ‘menanti’ perubahan!. We make the road, others will journey!. Betulkaaa……………..

No comments: