Tuesday, December 16, 2008

PGC & Air Panas Poring !

Semalam ( isnin ) kami menghabiskan masa di 2 lokasi yang cukup menarik untuk membawa keluarga dan anak-anak bercuti, PGC & Air Panas Poring. Philip Garden Chalet ( PGC ), sebenarnya bukan lokasi pilihan untuk penginapan. Tetapi sesampai sahaja di Kundasang ( Journey for Change 4 ), hotel dan resort yang biasa tempat menginap telah penuh. Memang sahlah orang semua bercuti sakan.

Lantas, kamipun cuba menghubungi resort lain. Salah satu papan tanda yang ada ditepi jalan dekat Pasar Sayur Kundasang ialah papan tanda PGC. Masa tu dah menunjukkan dekat pukul 4 petang. Kami bernasib baik masih ada lagi chalet yang kosong. Kamipun mula mencari PGC, yang dimaklumkan bersebelahan Pusat Latihan Dakwah Kundasang. Memang jauh la ni…!. Terdetik dalam hati!.

Sesampai di PGC, rasa cukup puas hati, sungguhpun sewanya bagi saya agak mahal, RM350.00!. Tetapi chaletnya mempunyai 2 bilik tidur, ruang tamu yang luas, dapur yang lengkap dan yang paling menarik adalah pemandangan yang sungguh cantik, pemandangan gunung kinabalu dan sekitarnya yang jelas kelihatan dari sini. Cuma….sejuknya bukan kepalang le…..bagi kita yang tak biasa kesejukkan !.















































Petangnya, kami pergi pula ke Poring Hot Spring!. Kali terakhir saya ke sini lebih kurang 10 tahun lalu. Masa tu ‘honeymoon’ bersama orang rumah. Terkenang kisah la juga….! Poring ini banyak sangat sudah perubahannya. Selain kolam mandi terbuka dan tab mandi ( ada atap sudah…! ), sudah kolam mandi berbayar yang kelihatannya seperti taman tema air. Selain itu, banyak sudah kemudahan disediakan. Tandaspun nampaknya sudah dipertingkatkan kualitinya. Anak-anakpun, apa lagi bila sudah nampak kolam…….!. Tapi perlu diingat, tempat parking keretapun tidak cukup, apa lagi kolam didalam. Kami menunggu lebih kurang 30 minit untuk dapat tab mandi tu!

Selain itu, sudah ada Taman Rama-rama ( Butterfly Farm ) dan Titian Kanopi ( Canopy Walk ). Saya terasa nak juga menghirup udara segar dihutan ( sudah agak lama tak merasai suasana itu…. ). Titian Kanopi, itu yang paling mencabar..! Jumpa lagi dalam updated yang seterusnya !














1 comment:

Anonymous said...

haha...bagus tu minat tngu angkasalepas sa pernah terfikir baru2 ni...
tapi dlu bapa sa pernah beli teleskope masa tu sa darjah 5 coz sa sgt minat sains (Ttng planet2 ja)tapi ntah apa jenis, klu tngu bulan wehhh...nampak kawah2 yg ada di atas...memang cukup memuaskan,jarak klu dari pasar ikan tu kta ble kenal org d balembang dgn jelas (digital ba)...apapn nanti sa tanya bapa sa lg..insyallah ada duit sa mo beli jg...