Friday, December 5, 2008

Pembelajaran Aktif!

Saya baru sahaja menamatkan pembacaan buku Pembelajaran Aktif : 101 Startegi Untuk Mengajar Apa Jua Subjek. Buku tulisan Prof. Dr. Mel Silberman ini telah diterjemahkan oleh Zainab Ahmad dan diterbitkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia ( ITNM ).

Teman-teman yang berminat mendalami profesionalisme keguruan, khususnya yang berada digarisan hadapan ( pengajaran di bilik-bilik darjah ), rasanya perlu dan sangat berbaloi memiliki buku yang sangat informatif ini. Penulis dengan gaya yang santai membicarakan segala langkah tentang teknik pembelajaran aktif. Buku setebal 295 halaman ini memuatkan 101 strategi pengajaran dan pembelajaran aktif, dan setiap satunya diberikan penerangan yang jelas langkah demi langkah. Lebih menarik lagi, penulis menganjurkan idea dan strategi inovatif pembelajaran aktif ini untuk disesuaikan dengan apa sahaja subjek yang ingin diajarkan.

Secara spesifik, buku ini dibahagikan kepada 4 bahagian utama iaitu, Memperkenalkan Pembelajaran Aktif, Bagaimana Membuat Pelajar Aktif dari mula lagi, Bagaimana membantu pelajar memperoleh pengetahuan, kemahiran dan sikap secara aktif dan bahagian akhir, bagaimana menjadikan pembelajaran suatu yang tidak dapat dilupakan.

Buku ini boleh dibeli secara on-line di laman sesawang http://www.e-kedai.net/ pada harga RM40.00. Mungkin agak mahal, tetapi rasanya cukup berbaloi dengan segaran idea yang dilontarkan buku kecil ini. Selamat Membaca!

No comments: