Tuesday, December 23, 2008

Mengapa saya mesti kerja lebih....jika !

Lantaran susah nak melelapkan mata, semalam saya habiskan masa menonton Liga Perdana Inggeris (EPL) pertemuan antara Arsenal dan Liverpool. Pagi inipun saya susah nak melelapkan mata ( artikel ini mula ditulis jam 1.00 pagi ), lantas saya membidang dada laptop dan mula menunjuk hujung jari ke butang-butang papan kekunci untuk menyusun bait kata-kata guna menukilkan coretan ini. Nak kata ini pentaakulan pada diri dan sekeliling….tak juga. Tetapi dengan cukup luwes saya cuba meloloskan diri untuk membuat catatan sejujurnya tentang satu topik yang berkaitan dengan profesion kita.

Petang kelmarin sempat saya berkunjung ke City Tech Sdn. Bhd. di Warisan Square. Asalnya hanya nak melihat teropong yang saya dimaklumkan, mempunyai potongan harga yang menarik. Sesampai disana, saya cukup teruja kerana disana rupanya adalah syurga peralatan ‘outdoor activities’. Dari sekecil-kecil pisau lipat pelbagai fungsi sehinggalah ke teropong telescope seberat 15 kg.

Secara kebetulan juga, saya baru sahaja membeli sebuah kamera digital Canon Powershot A2000 IS dengan kapasiti 10 megapiksel serta 6X zoom. Mr. Lee ( pemilik kedai ) memaklumkan dengan barian teropong yang ditunjukkannya, saya tak perlu lagi membeli kamera SLR yang berharga ribuan ringgit. Apa lagi saya mintalah di’introduce’ dengan beberapa teropong canggih yang ada disana ( sudah tentulah harga yang paling murah ).

Episod ini bagi saya agak sedikit luar biasa. Lazimnya, para peniaga akan hanya melayan 'customer' yang confirm beli barangan kedainya. Tetapi apa yang menarik, Mr. Lee menerangkan secara detail tentang penggunaan mini telescope, bagaimana menjaga ( care ) dan bagaimana menggunakannya....... dengan bersunggh-sungguh, walaupun dia tahu saya tidak akan membeli!.

"Saya berminat dengan aktiviti 'outdoor'. Tetapi lebih penting lagi adalah 'saya suka melakukan kerja-kerja ini ! demikian Mr. Lee menegaskan.. Orang suka atau tidak... itu suatu persoalan yang tidak perlu terlalu dibimbangi. Hakikatnya, kita sering mengskalakan diri kita dengan orang lain. Sedangkan perbandingan sebegitu sungguhpun tidak salah tetapi tidak juga semestinya betul!.

Pada tahap persoalan inilah selalunya akan terzahir rupa diri seseorang. Seorang yang berkeperibadian tinggi, selalunya tidak tergugat dengan segala macam gejolak dan fiil manusia lainnya. Dia tetap konsisten melangsaikan kerja-kerjanya tanpa 'complaint', tetapi lain pula halnya bagi individu kurang keyakinan diri. Tenaganya seolah-olah disimpan oleh orang lain. Kerjanya banyak bertangguh dan sering banyak 'complaint'. Ungkapan, 'sama juga makan gaji, kenapa saya perlu kerja lebih!' adalah antara bait-bait lazim bagi individu sebegini.

Kepuasan tidak semestinya dipenuhi hanya dengan benda-benda yang mahal dan glamour. Ada kalanya kepuasan dapat dicapai sungguhpun dengan material yang murah dan tak berharga. Bezantara keduanya hanyalah pada persoalan bagaimana kita meneropong diri kita dengan fungsi diri pada alam sekeliling. Teropong yang paling jelas dan canggih adalah 'telescope' yang mampu menghadirkan Allah s.w.t. sebagai natijah kepada setiap tindakan kita.
Sori, dah pukul 2.51 pagi ni... yang baik hanya dariNya, yang khilaf adalah kecetekan kanta teropong saya. Qul huwallahu ahad........

No comments: