Sunday, December 14, 2008

Mengajar Secara Berkesan !

Menjelang lebih kurang 3 minggu lagi sebelum buka sekolah, untuk sesiapa sahaja rakan seprofesion, saya menganjurkan miliki dan bacalah buku 'Mengajar Secara Efektif' yang diterjemahkan dari teks asal bertajuk 'Successful Teaching'.

Buku ini membicarakan dengan padat aspek kemahiran asas pengajaran dan panduan mengenai keperluan sumber yang terhad. Secara ringkas tetapi padat, penulis juga membicarakan bagaimana menjelmakan motivasi untuk pelajar, perancangan mata pelajaran, organisasi dan pengurusan bilik darjah, penggunaan bahan pengajaran, penglibatan pelajar, kerja rumah dan persediaan untuk peperiksaan.
Secara ringkas, buku kecil ini memberikan segaran kepada sesiapa sahaja yang berkecimpung dalam profesion ini. Perbincangan secara ringan dan bersahaja, tetapi mencukupi untuk memahami mesej yang cuba disampaikan. Buku karya asal Bryan Coombs ini diterjemahkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia ( ITNM ), sesuai dibaca oleh para guru dan bakal guru untuk meningkatkan kemahiran mengajar di dalam bilik darjah.

Buku ini boleh dibeli secara on-line di http://www.e-kedai.net pada harga RM 25.00 sahaja, atau menempah terus dengan Institut Terjemahan Negara Malaysia di http://www.itnm.com.my. Selamat membaca dan membuat segaran sebagai persediaan mengajar anak bangsa untuk sesi 2009 !.

No comments: