Tuesday, December 9, 2008

Novel Tuhan Manusia !

Saya sedang menekuni karya kreatif Saudara Faisal Tehrani. Karya Nan Indah dan Novel Tuhan Manusia. Saya hanya dapat nyatakan bahawa tulisan-tulisan Faisal Tehrani lewat novel-novelnya bukan merupakan penceritaan karya kreatif semata-mata.
Dalam buku Karya Nan Indah, Faisal Tehrani menjelaskan penulisan baginya adalah juga pentaakulan terhadap peristiwa benar yang terjadi di sekeliling. Fenomena yang melingkari kehidupan sendiri adalah merupakan sumber idea dan bahan penulisan yang cukup luas ‘saujana mata memandang’ untuk dinukilkan.

Novel Tuhan Manusia contohnya, mengkisahkan bagaimana seorang anak muda bernama Ali Taqi berhadapan dengan fenomena pertembungan fikrah dunia barat dan dunia Islam. Bersumberkan satu peristiwa yang pernah menggemparkan negara suatu ketika dahulu ( yang turut menjadi kebimbangan masyarakat hari ini ), Faisal Tehrani mengolah watak Ali Taqi menelusuri plot novel ini dengan catan watak yang cukup realistik.
Tetapi apa yang membezakan penulisan Faisal Tehrani daripada karya kreatif yang lain adalah penjelasan fakta sebenar yang diselitkan selari dengan perjalanan watak dalam novel ini.

“Masyarakat secara fitrah adalah pengikut kebenaran. Tetapi akan ada yang setia kepada kebatilan bukan kerana kebatilan itu kebenaran. Tetapi lebih kerana antara jambak kebatilan itu engkau cuba selitkan bunga kebenaran. Dan ini namanya fitnah !”. Dialog yang diucapkan Pak Mat, ayah Ali Taqi kepada Aris, watak peguam dalam novel ini ( m.s. 240 )

Jadinya, kita bukan sahaja membaca novel karya kreatif semata-mata, tetapi kita juga dihidangkan dengan penjelasan fakta yang sahih siap bersandar dalil dan penerangan yang komprehensif. Secara peribadi saya menjadikan novel beliau ini untuk bacaan ringan, tetapi nampaknya saya mendapat bonus yang berganda daripada pembacaan novel ini. Novel setebal 345 mukasurat ini boleh dibeli secara on-line di http://www.ujanailmu.com.my/ pada harga RM21.90. Selamat Menjamah Santapan Minda !

No comments: