Saturday, December 20, 2008

Lok Kawi Wildlife Park...

Masa senggang hari khamis lalu diisi dengan membawa anak-anak ke Taman Hidupan Liar Lok Kawi. Anak-anak yang ingin sangat lihat harimau dan gajah dalam 'real'nya. Anis Ilyana dan Anis Sofiah mahu naik gajah!. Rupanya, sesi menunggang gajah itu hanya dibuat pada setiap hujung minggu sahaja. Melepas..... .

Tapi mereka cukup seronok kerana dapat melihat dengan lebih dekat pelbagai binatang liar yang ada di taman ini. Harimau, gajah, kuda belang, beruang, badak, rusa, kijang dan beberapa spesies pelanduk. Sempat juga bercerita kepada anak-anak tentang pengalaman memburu pelanduk pada masa saya kanak-kanak, suatu ketika dahulu. Daging Sang Kancil ini memang sedap dimasak rebus berserai begitu sahaja..... .

Berliur la juga tengok sang kancil ini seperti jinak sahaja. Langsung tidak menunjukkan reaksi takut kepada manusia yang datang memerhatikan mereka. Mungkin juga kesan dari kebiasaan mereka menerima kunjungan dari para pelawat membuatkan mereka lali dengan semua situasi itu.

Sesi lawatan ke Aviari Burung, cukup menarik. Pelbagai spesies burung terdapat disini. Jenuh rasanya menjadi pemandu pelancong kepada anak-anak yang banyak bertanya nama-nama burung yang ada disana. Spesies Burung Merak dan burung Tiung adalah antara yang menarik!.

Memang benar...... kita perlu sama-sama menjaga kemudahan taman seperti Lok Kawi Wildlife Park ini, kerana generasi hari ini tidak mungkin akan tahu pelbagai fauna dan flora jika kita tidak meninggalkan warisan lengkap seperti ini. Benarlah dunia sudah semakin tua!.




No comments: