Friday, February 10, 2012

Sempat ke tak sempat?


Ada kesempatan, saya akan datang!. Seringkali kita bertembung dengan suasana ’tiada kesempatan’. Sempat dalam konteks yang bagaimana?. Sempat apa?. Kenapa tidak sempat?. Bagaimana boleh sempat?. Banyak lagi persoalan berkaitan yang merangkumi persoalan sempat tak sempat!.

Saya melihat ’Sempat’ dalam suasana terpilih. Ketika sibuk melakukan apa-apa tugas, tiba undangan atau ajakkan daripada teman-teman jauh dan dekat untuk menjemput bersama. Tentunya tidak berapa ’sukar’ untuk menolak undangan atau jemputan teman-teman yang agak kurang rapat. Sebaliknya amat sukar untuk menyatakan ’tidak’ kepada undangan teman-teman yang begitu rapat. Tetapi bukan isu terima undangan ini yang ingin saya perhitungkan. Punca ajakkan kita selalunya berkait-rapat dengan sempat tak sempatnya kita memenuhi undangan. Sejujurnya, saya sering bertembung dengan suasana ini. 

Ketika saya sibuk menyiapkan sesuatu tugasan, teman-teman menjemput untuk menghadiri kenduri-kendara, sedangkan masa yang ada sesuai digunakan untuk menyiapkan tugasan. Mahu tak mahu, kita mesti kreatif mengujudkan keadaan ’sempat’ untuk memenuhi pelbagai keperluan tersebut. Mesti sempat untuk menghadiri kenduri dan undangan teman-teman dan dalam masa yang sama sempat juga untuk menyiapkan tugasan yang dihantar kepada pihak yang berkenaan.

Pada tahap inilah, upaya menyediakan kesempatan itu ditagih. Secara peribadi, saya cenderung mengorbankan kepentingan peribadi saya, dan memenuhi undangan teman-teman jika berlaku dalam situasi seperti ini. Rasanya ’tugasan saya, saya boleh siapkan kemudian, tetapi undangan teman-teman akan terlepas....andai saya tidak dapat menghadirinya’, demikian kerangka fikir saya menghadapi situasi ini. Tugasan yang saya tanggung akan diselesaikan dengan pelbagai pendekatan. Tentunya akan menuntut pengorbanan masa, ikhtiar berfikir yang melampaui kebiasaan dan yang sering berlaku....masa senggang saya bersama anak-anak dan keluarga di rumah.  

Pendek kata, sempat tak sempatnya kita melakukan sesuatu acapkalinya dikawal oleh diri kita sendiri. Rasanya begitu!. Sungguhpun seringkali juga saya jarang mengambil kesempatan untuk sempat melakukan sesuatu, tetapi dalam situasi yang memerlukan, kita wajar menukar kesempatan yang ada agar kita sempat melakukan perkara yang dirasakan tidak sempat! Iya ka?

No comments: