Sunday, April 5, 2009

Waxing Gibbous Moon....




Waxing Gibbous Moon ini adalah wajah bulan yang kelihatan 9 hingga 11 hari selepas 'New Moon'. Apa yang saya paparkan disini adalah 2 gambar bulan dari 2 sumber berlainan. Gambar pertama yang saya 'copy' dari Langkawi National Observatory. Gambar yang jelas ini membolehkan kita mengenalpasti lokasi-lokasi tertentu pada permukaan bulan.
Gambar kedua pula adalah gambar yang saya 'copy' dari ebook 'Turn Left At Orion'. Pelbagai nama yang kita lihat dipermukaan bulan ini, dapatkah kita membuat pengecaman 'Oceanus Procellarum', 'Mere Imbrium' dan 'South Highlands'. Pelbagai lagi misteri bulan yang kita tidak ketahui...... Saya sendiri 'teruja' dengan pelbagai lagi misteri. Saya hanya amat pasti, dengan berpandukan 'kalendar Bulan', ketepatan hari dan tarikh bulan memang tidak dapat dinafikan lagi. Kawan-kawan berseloroh, saya kini boleh mengganti pengisytiharan 01 Ramadhan dan 01 Syawal. Saya hanya kata dan senyum lebar mendengar dan melihat gelagat mereka.
Sebenarnya, saya sendiri memiliki banyak gambar bulan Waxing Gibbous ini. Saya tak paparkan disini kerana gambarnya tidaklah sejelas seperti di atas. Maklum sajalah......skill amatur, dan peralatanpun tidak secanggih mana sangat. Coming soon......

No comments: